Vejledninger

Planlæg et Zoom webinar

Opdateret Sep 02, 2021

Når du skal planlægge et webinar, skal du først sikre dig at du har licens til det.
Licens rekvireres på basen.kp.dk.

Når du skal afholde et webinar, bør du altid bruge Zoom klienten. Den har alle tilgængelige kontrol- og styringsmuligheder.

1. Log på Zoom-webportalen

A. Gå til Zoom-webportalen https://kpdk.zoom.us/ og log på ved at klikke på Sign in (1):

B. Klik på Webinars (1) og Schedule a Webinar (2):

Planlægningsformularen åbnes nu.

2. Beskriv informationer om dit webinar

A. Indtast basale oplysninger om webinaret i øverste halvdel af formularen:

Topic: Indtast emnet for webinaret

Description (frivilligt): Evt. uddybning af emne

When: Indtast dato og starttidspunkt (AM er før middag og PM er efter middag)

Duration: Indtast webinarets varighed

NB. Du kan vælge at starte webinaret tidligere eller efter det angivne tidspunkt. Starttidspunkt og varighed fremgår dog, hvis deltagere får en kalenderinvitation og når de anvender mødelink.

B. Vælg muligheder for webinaret i nederste halvdel af formularen:

Video: Vælg om video skal være slået til for host og evt. paneldeltagere når webinaret starter

Audio: Lad markeringen stå til Both, hvis deltagere også må kunne vælge at deltage fra mobiltelefoner

Webinar Options

Q&A: Tillad at deltagere kan stille spørgsmål under webinaret og at host kan svare på dem

Enable Practice Session (anbefalet): Vælger du dette, vil webinaret starte i en øvelsessession, hvor du kan tjekke dine indstillinger før du starter selve webinaret.

Alternative Hosts: Hvis du ønsker at f.eks. kolleger kan hoste webinaret på i stedet for dig, kan du indtaste deres e-mails her. Når/hvis du selv kommer ind i webinaret senere, overtager du rollen som host.

C. Klik på Schedule for at planlægge webinaret.
Der åbnes nu et vindue med de detaljer du har valgt.

5. Der åbnes nu et vindue med de detaljer du har valgt. Her kan du også finde og kopiere deltagerinvitation:

3. Gennemse informationer om dit webinar og kopier deltagerinformation

A. Tjek at de informationer du angav ovenfor er rigtige:

B. Klik på Copy Invitation. Informationer om hvoradan man deltager i webinaret vises, og ved klik på Copy Attendee Invitation kopieres indhold til udklipsholder:

Vigtigste oplysninger er oftest link (1) og Passcode (2), der nogle gange skal bruges, hvis man deltager med Zoom mobil-app. Du kan også tilføje et eller flere telefonnumre (3), hvis deltagere skulle ønske at deltage pr. telefon.

Dit webinar er nu klart til afholdelse, og du mangler blot at sende invitationer med link og Passcode pr. mail eller hvordan du nu ønsker at invitere.

 

4. Brug Zoom klienten når du skal starte dit webinar

Start Zoom klienten når du vil starte dit webinar og klik på Start:

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

Send mig en email når nogen besvarer denne kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Skift baggrundsbillede i Zoom
Næste Vejledning Brug Zoom i forbindelse med mundtlig videoeksamen (for eksaminator)
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os