VejledningerProgrammer kun for ansatte:Windows Geninstallering af PCKom godt i gang med KP PC efter geninstallering

Kom godt i gang med KP PC efter geninstallering

Book tid til geninstallering af PC eller meld afbud og find en ny tid på:

https://bit.ly/kppc-geninstallering

Undlad at udskrive vejledningen, men vend tilbage til den, når du har fået din PC geninstalleret, da den kan blive ændret inden da.

Vejledningen kræver, at du har sørget for at sikkerhedskopiere dine data i OneDrive, før du får din PC geninstalleret. Læs mere ved at følge denne vejledning:

Kopiér dine filer inden din PC geninstalleres

Velkommen til din geninstallerede KP PC

Du har nu fået en helt frisk geninstalleret PC, som giver dig langt nemmere adgang til alle KP's fælles IT tjenester. Læs denne vejledning igennem for at for at få at vide hvad du skal gøre for at komme godt i gang.

Første gang du logger på, vil der gå lidt tid før de sidste ting på din PC bliver konfigureret færdig.

Fold punkterne nedenfor ud, så du kan læse mere om dem.

2. KP OneDrive

KP OneDrive bliver automatisk konfigureret, første gang du logger på og du kan finde den i stifinderen som sædvanligt. Hvis den ikke dukker op med det samme, så giv den lidt tid.

3. Synkronisér skrivebord, dokumenter og billeder automatisk til OneDrive

Dine filer fra skrivebordet, dokumenter-mappen og billeder kan automatisk blive synkroniseret til OneDrive, så du altid har en sikkerhedskopi. Dette vil  automatisk gendanne dine filer fra disse mapper på din PC, hvis du allerede havde synkronisering af disse mapper sat op, før geninstallering.

3.1. Højreklik på den lille blå sky nederst til højre (1) og vælg Indstillinger (2)

3.2. Klik på "Sikkerhedskopi" (1) og dernæst på "Administrer sikkerhedskopien" (2)

Desktop

3.3. Sæt flueben i de mapper du ønsker at sikkerhedskopiere til OneDrive (1) og klik "Start sikkerhedskopiering" (2)

3.4. Luk det næste vindue

Når du først har valgt at sikkerhedskopiere dine filer fra Skrivebord, Dokumenter og Billeder, kan du ikke stoppe dette igen.

3.5. Dine filer synkroniseres nu automatisk både til og fra de valgte mapper til og fra KP OneDrive - læg f.eks. mærke til det grønne flueben

Desktop
4. Gendan filer fra sikkerhedskopi

Hvis du i pkt. 3 har valgt at synkronisere skrivebord, dokumenter og billeder, så vil du nu automatisk have disse filer tilgængelige på din PC.

Ønsker du IKKE at synkronisere filerne automatisk, men ønsker kun at have dem liggende på din PC, skal du selv flytte filerne tilbage under dokumenter, skrivebord og billeder.

4.1. Find den mappe i OneDrive, hvor du placerede filerne før geninstallering

4.2. Markér mapperne Dokumenter, Skrivebord og Billeder mens du holder ctrl nede (du skal IKKE markere mappen Favoritter).

4.3. Højreklik på en af de markerede mapper og vælg "Kopier"

4.4. Klik på "Denne computer", "Windows (C:)", "Brugere"

4.5. Dobbeltklik på dine initialer

4.6. Højreklik i et tomt område og vælg "Sæt ind"

4.7. Svar "Ja" til at overskrive

5. KP-Print

KP-Print er automatisk sat op på din PC og du kan printe med det samme.

Indbakke - ALSO@kp.dk - Outlook
6. Outlook

6.1. Åben Outlook ved at klikke på den blå Outlook knap i bunden af skærmen

Desktop

6.2. Verificér, at din KP mail adresse står korrekt og klik "Opret forbindelse"

Desktop

6.3. Klik på Udført

Desktop

6.4. Vent på at Outlook åbner og henter dine mails ned (der kan gå lidt tid)

6.5. Genopsæt din mail-signatur

Du skal bruge Templafy for at sætte din mail-signatur op i Outlook. Der kan gå nogle timer, før Templafy installeres automatisk på din PC. Hvis den ikke er dukket op, prøv da at genstarte din computer. Korrekt installering af Templafy kræver, at du ikke har Outlook, Word eller andre Office programmer åbne.

Når Templafy er installeret korrekt, vil den dukke op, når du åbner Outlook.

6.5.1. Åben Outlook

6.5.2. Vælg "Personliggør din emails nu"

Microsoft Teams Desktop Shortcut - Microsoft Community – Google Chrome

6.5.3. Verificér dine oplysninger og klik på "Forhåndsvis emailsignaturer"

6.5.4. Verificér at det ser korrekt ud og klik på "Færdiggør opsætning"

6.5.5. Får du senere brug for at rette din mailsignatur, så følg denne vejledning

6.6. Tilknyt eventuelt fælles postkasser

Hvis du har brug for at kunne læse afdelings- eller funktionspostkasser, så følg vejledningen for at tilføje disse til Outlook:

Tilføj fælles postkasser i Outlook

7. Word, PowerPoint, Excel og andre standardprogrammer

Du finder Word, PowerPoint, Excel og andre præinstallerede standardprogrammer på følgende vis:

7.1. Klik på Start knappen nederst til venstre

7.2. Klik på det program du ønsker at åbne

7.3. For at fastgøre et program til bunden af skærmen, højreklik på programmet (1), vælg "Mere" (2) og vælg "Fastgør til proceslinie" (3)

8. OneNote

OneNote åbnes ligesom de øvrige programmer nævnt under pkt. 5 ovenfor.

<her kommer der mere info om hvordan du åbner dine notesbøger>

8.1. Klik på start-knappen nederst til venstre

Desktop

8.2. Klik på OneNote knappen

8.3. Klik på Kom godt i gang

8.4. Klik på <

8.5. Klik på "Flere notesbøger..."

8.6. Markér de notesbøger du ønsker at åbne (1) og klik på "Åbn notesbøger" (2)

8.7. Du kan nu arbejde med dine notesbøger - det tager lidt tid før de alle er synkroniserede

9. Surf på nettet - Chrome er standardbrowser, KP Intra er startside

Chrome er sat som standardbrowser på alle geninstallerede KP PC'er. Internet Explorer er efterhånden 7 år gammel og fungerer ikke længere optimalt med det moderne internet, Office 365, etc.

Du finder Chrome i bunden af skærmen og du vil finde det nye KP Intra som startside.

Hvis du har taget backup af dine favoritter fra Internet Explorer, skall du følge nedenstående instrukser for at gendanne dem i Chrome:

9.1. Åben Google Chrome første gang

9.1.1. Klik på Chrome knappen i værktøjslinien i bunden til venstre

Desktop

9.1.2. Første gang du åbner Chrome, klik på "Kom godt i gang"

User Data

9.1.3. Klik på "Spring over"

User Data

9.1.4. Hvis du har brugt Chrome før og ønsker at få dine bogmærker, adgangskoder, osv. fra Chrome med på denne pc, skal du klikke på "Fortsæt" ellers klik på "Nej tak"

User Data

9.1.5. Hvis du valgte "Fortsæt" så log på med din google konto nu

9.1.6. Når du har logget på eller valgt nej tak vil den bede dig om at logge på med dit KP login (1) og klikke "Næste" (2)

User Data

9.1.7. Herefter indlæses KP Intra, KP's nye fælles intranet

User Data
9.2. Gendan favoritter i Chrome fra Internet Explorer

Har du ikke brugt Chrome før, men Internet Explorer, og har du husket at sikkerhedskopiere dine Favoritter til OneDrive før din PC blev geninstalleret, kan du nu gendanne disse Favoritter i Chrome.

9.2.1. Gå til mappen Favoritter fra din sikkerhedskopi i OneDrive

9.2.2. Markér alle filer ved at trykke på ctrl og holde nede og så trykke a

9.2.3. Højreklik i det blå markerede område (1) og vælg "Kopiér" (2)

9.2.4. Klik på "Denne pc"

9.2.5. Dobbeltklik på "Windows (C:)"

9.2.6. Dobbeltklik på Brugere

9.2.7. Dobbeltklik på dine egne intialer

9.2.8. Dobbeltklik på Favoritter

9.2.9. Højreklik i et tomt område i højre side (1) og vælg "Sæt ind" (2)

9.2.10. Åben Chrome ved at klikke på knappen i bunden af skærmen

9.2.11. Klik på de tre lodrette prikker i øverste højre hjørne (1), dernæst "Bogmærker" (2) og så "Importer bogmærker og indstillinger"

9.2.12. Sørg for at "Favoritter/Bogmærker" er eneste markerede punkt (1) og klik på "Importer" (2)

9.2.13. Klik på Udfør

9.2.14. Du kan nu finde dine Bogmærker her:

10. Særlige programmer fra software center

Programmer såsom Snagit, Visio og Project fra Software Center, bliver automatisk installeret på din PC. Der kan gå op til 2 dage før de dukker op.

For at kunne installere Visio og Project automatisk, kræver det, at der ikke kører andre Office programmer, såsom Outlook, Word, etc.

Du kan selv åbne software center og f.eks. hente Gyldendals Ordbog ved at følge instrukserne nedenfor.

10.1. Klik på Start knappen nederst til venstre

10.2. Klik på "Software Center"

10.3. Software center åbnes og du kan nu hente det program du har brug for

11. Hent og installér selv andre særlige programmer fra internettet

Visse særlige programmer har du enten selv installeret på din gamle PC eller måske skal de hentes direkte på internettet og kan ikke installeres fra Software Center. Disse programmer skal du nu selv installere.

For hvert program vil der være nogle særlige instrukser du skal følge, som ikke kan gengives her. Bemærk, at der kan være særlige licenskrav, nøgler eller adgangskoder, som du selv skal sørge for at have klar for at kunne installere.

Eksempler på sådanne programmer er:

  • Adobe Acrobat og CC
  • Nvivo
  • VmWare Horizon og adgang til LDV (kontakt Anders Barrett)
  • F2 (kontakt Linette Fyrstenborg Knudsen)
  • Smart Notebook
  • Software til Pasco udstyr
  • Vosviewer
12. Genopsæt teams synkronisering

For at få adgang til filer fra Teams, skal du følge nedenstående vejledning for hvert af de teams, du ønsker at kunne arbejde med i stifinder.

Synkronisér filer fra Teams til din PC

13. Gendan NemID sikkerhedsnøgle til medarbejdersignatur

13.1. Åben stifinder ved at klikke på den gule mappe i bunden af skærmen

13.2. Klik på "Denne pc" og dobbeltklik dernæst på "Windows (C:)"

13.3. Klik på "Hjem" og dernæst "Ny mappe"

13.5. Find sikkerhedskopien af din NemID nøglefil i OneDrive og kopiér den til den nyoprettede mappe

13.6. Dobbeltklik på NemID nøglefilen, så den åbner i Chrome

13.7. Følg videoen nedenfor for at installere NemID programmet

13.8. Luk Chrome

13.9. Dobbeltklik på NemID nøglefilen igen

13.10. Klik på "Indlæs NemID medarbejdersignatur"

13.11. Følg instruktionerne for at finde din NemID nøglefil og aktivere den

13.12. Du kan nu logge på med NemID medarbejdersignatur på nets hjemmeside og andre steder

14. SIS adgang udenfor KP

Studieservice og HR vil automatisk have adgang til SIS udenfor

Ønsker du SIS adgang udenfor KP, skal du først have anmodet om det via Basen ved at følge dette link.

Når du har anmodet om det, får du direkte svar fra Basen med link til en vejledning i hvad du skal gøre.

15. Gamle drev

Du kan stadig se data fra dine gamle fællesdrev (UCC N-drev og PHM I, J, G, og M) i stifinderen, men der er KUN læseadgang og du kan ikke ændre i data eller slette.

Gamle Metropol data ligger på: xPHM data (M:)
Gamle UCC data data ligger på: xUCC data (U:)

KP Data til helt særlige og yderst begrænsede formål ligger på: KP Data (K:)

Nedenfor er vist et eksempel fra en KP PC bruger, der tidligere havde adgang til PHM data.

16. Tag din KP PC med hjem - husk arbejdsmobil

Hvis du tager din geninstallerede KP PC med hjem, så husk din arbejdsmobil, da der vil blive tilsendt SMS totrinsbekræftelse, når du åbner Outlook og OneDrive hjemmefra eller andre steder end KP's adresser.

16.1. Log på KP OneDrive

Når du er kommet hjem, kan du måske komme ud for, at OneDrive ser således ud med et lille rødt kryds, som du skal klikke på (1) og dernæst på "Log på" (2)

16.2. Log på med KP login og angiv SMS kode hvis du bliver spurgt

0 Kommentarer

Tilføj din kommentar

Send mig en E-mail når kommentaren bliver besvaret