Vejledninger

Opret underviserskema til slutevaluering (kun grunduddannelser)

Senest opdateret

Som underviser på grunduddannelserne har du mulighed for at oprette 3 spørgsmål til de slutevalueringer, du er tilknyttet, et såkaldt underviser-skema.

Denne vejledning beskriver, hvordan du opretter spørgsmålene til underviser-skemaet. Spørgsmålene skal oprettes inden evalueringsperioden begyder, det vil sige mens evalueringerne stadig er redigerbare og inden evalueringerne kan tilgås af studerende.

Det er også muligt for undervisere at oprette såkaldte "frie evalueringer" for de hold, som Studieservice har registreret underviseren på.
Vejledningen til fire evalueringer findes i menuen.

  1. Mine evalueringer
  2. Opret spørgsmål og logning
  3. Rediger spørgsmål og opsætning
  4. Tjek spørgsmål i preview og justér adgange
  5. Se resultater
1. Mine evalueringer

Som underviser kan du under "Mine Evalueringer" se de evalueringer, du er tilknyttet og kan redigere.

For hver evalueringsinstans kan du:

  • Se evalueringsinstansens navn (fagbetegnelse + holdnr.), der vises som overskrift (1).
  • Se tidspunktet for opsætningsperiodens afslutning (2). Dette indikerer dato og tidspunkt, hvor en underviser har sidste mulighed for at udarbejde underviserskema.
  • Se tidsplanen for evalueringens opsætning, dataindsamling og adgang til resultater (3). Du tilgår planen ved at klikke på de tre prikker i højre side af evalueringsinstansen.

Opsætningsperioden styres af opsætningsadministrator, som kan kontaktes enten direkte via mail, eller via basen.kp.dk.

Læs mere om tilpasning af evalueringsperiode i vejledning om "Start evaluering nu".

2. Oprettelse af underviserskema

Som underviser kan man klikke på knappen "Tilføj ekstra spørgsmål"(1) og oprette et skema som specifikt er målrettet studerende på holdet.

Når man klikker på "Tilføj ekstra spørgsmål" åbnes en ny side, hvor det er muligt at oprette op til 3 spørgsmål som er målrettet de studerende på undervisningsforløbet.

For yderligere information om at anvende de undervisningsspecifikke spørgsmål, rettes henvendelse til uddannelsesleder/uddannelsessekretariat på din uddannelse.

Tilføj ekstra spørgsmål

Når ekstra spørgsmål er tilføjet evalueringen, tilføjes denne til listen over skemaer i evalueringsinstansen (2).
Derudover forsvinder knappen, "Tilføj ekstra spørgsmål", og erstattes to mindre knapper; én til at redigere de ekstra spørgsmål og én til at slette dem (3).

3. Redigering af underviserskema

Når du tilgår et oprettet underviserskema, vil du se nedenstående oversigt. I eksemplet kan man se, at der er oprettet en titel og overordnet beskrivelse af underviserskemaet (1). Skemanavn og beskrivelse skal udfyldes, og anvender man den engelske udgave af Evalueringsportalen, vil man se de engelske tekster. Hvis felterne for den engelske udgave ikke udfyldes, vil felterne være tomme, når man klikker på den engelske version af Evalueringsportalen.

Man kan oprette spørgsmål(2) og tilføje manchet-tekst(3) på knapperne nederst på siden.

Det er muligt at oprette op til 3 spørgsmål i skemaet.

Der findes flere mulige spørgsmålstyper som kan oprettes. Læs mere om spørgsmålstyper mv. i vejledningen om spørgeskemaoprettelse.

Blyantikonet(4) anvendes til at redigere spørgsmålet. Ikonet med de tre prikker(5) anvendes til at justere betingelser eller til at slette spørgsmålet.

Læs mere nedenfor i afsnittet "".

OBS: Øverst på siden kan man se, hvem der senest har redigeret i spørgeskemaet og tidspunktet for hvornår det er blevet redigeret(6).

4. Redigér spørgsmål og opsætning

Hvis man ønsker at oprette/redigere betingelser for visning af spørgsmålet, kan man klikke på "rediger spørgsmålsbetingelser" (1).

Et eksempel på en betingelse er, at et spørgsmål kun bliver vist eller kun kan besvares af studerende, hvis den studerende har afgivet bestemte svar i foregående spørgsmål.
Det er også muligt at slette spørgsmål her.

På dobbeltpilen(2) kan man flytte spørgsmålet og dermed redigere spørgsmålenes rækkefølge.

OBS: Rettelser gemmes automatisk og spørgeskemaet er også automatisk tilknyttet og aktiveret evalueringen, når du arbejder på det.
Derfor skal det også færdiggøres inden opsætningsperioden slutter.

Klik på "Mine evalueringer" eller ikonet med en pil i en cirkel øverst på siden, for at vende tilbage til oversigten.

5. Tjek spørgeskema i preview og se hvem der har adgang til evalueringen

Man kan se spørgeskemaet og hvem der har adgang til at se skemaet (2) ved klik på de tre prikker i højre side af evalueringsinstansen (1).

6. Se resultater

Når evalueringsperioden er startet, fremgår evalueringsinstans under "Evalueringer med resultater". Har du mange hold, vil du skulle scrolle ned til overskriften som vist nedenfor.


For at få adgang til at se resultaterne skal du tildeles adgang af opsætningsadministrator.

Du kan enten se resultater for de enkelte skemaer (KP (generelt), forløbsskema eller undervisergruppen) på ikonet i højre hjørne af evalueringsinstansen(2), eller ved at klikke på de blå links for skemaerne i venstre side (2).

Når minimum 5 studerende har svaret på skemaerne, vil det være muligt at se resultater for holdets evaluering.

OBS: Det er først muligt for undervisere, at se svar på åbne spørgsmål, når de er blevet screenet for personhenførbare oplysninger.

Kontakt din uddannelsesleder eller Kvalitet & Analyse for yderligere information.

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Start evaluering nu (Go-knap)
Næste Vejledning Opret frie evalueringer på dine hold (Kun grunduddannelse)
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os