Opret litteraturliste i et rum
Litteratur.kp.dk er KPs løsning til litteraturlister. Du kan læse mere om det her.
Når du vil oprette en litteraturliste, skal du starte i Itslearning. Herfra kan du nemt og hurtigt oprette en litteraturliste som alle studerende i rummet har adgang til.
Vær opmærksom på at :
- Før du går i gang med at arbejde med litteraturlister skal du orientere dig i din uddannelses Retningslinjer for Itslearning hvor det beskrives hvordan du skal arbejde med litteratur.
- Første gang du åbner "Litteraturlister" fra et rum I itslearning aktiveres holdet på litteratur.kp.dk. På den måde kan du fx bruge den samme liste til flere hold: Opret litteraturliste i flere rum
- Hvis der oprettes en litteraturliste i rummet vil alle andre undervisere åbne denne litteraturliste. Vi anbefaler at der kun oprettes en litteraturliste per rum - så sørg for at koordinere arbejdet med litteraturlister.
TIP! Brug dit rum "testfag" for at oprette en litterturliste som kun du kan se.
Hvis du heller vil lære at arbejde med litteraturlister via video, så se vores videovejledninger her.
Denne vejledning viser hvordan du opretter en litteraturliste i 7 trin
1. Gå til rummet, hvor litteraturlisten skal bruges og tryk på undermenuen "Litteraturliste"
Du har nu aktiveret holdet.

2. Opret en litteraturliste
- Tryk på "Opret" - nu oprettes en litteraturliste og holdet aktiveres på litteratur.kp.dk
3. Giv listen en titel
Skriv titlen her (1) (som standard er titlen det samme som rummets navn) og tryk "Opret" (2)

Det er muligt at importere en litteraturliste fra IntraPol (minus scannet materiale). Se her hvordan: Importer en litteraturliste fra IntraPol
4. Opret brugerdefinerede sektioner

Opret en sektion ved at trykke på "Ny sektion"

Giv sektionen en titel (1) og tryk "Opret" (2)

Du kan oprette alle de sektioner du har brug for
Det er også muligt at tilføje sektioner, der er opdelt efter uger. Hvis du vil det, skal du starte forfra ved punkt 4 og vælge "Ugeplan" i stedet for "Blank".
5. Tilføj materiale til litteraturlisten

Du kan tilføje forskellige litteraturformater til litteraturlisten, se herunder hvilke formater du kan tilføje, og hvordan du gør.
Tilføj biblioteksmateriale
5.1. Tilføj en bog
- Vælg "Bibliotekets materialer"
- Skriv ISBN nummer (uden bindestreger), forfatter eller titel
- Tryk "Søg"
- Tryk på det søgeresultat du vil tilføje
- Vælg den sektion det skal tilføjes i
- Tryk "Tilføj", hvis du vil tilføje hele bogen


Hvis du vil tilføje f.eks. et kapitel af en bog skal du gøre som ovenstående og vælge "Tilføj og rediger". Se nedenfor
5.2. Tilføj et kapitel af en bog
Gentag processen fra punkt 5.1 ovenfor og
- Tryk på "Tilføj & rediger"

- Vælg "Bogkapitel"

- Sæt titel på kapitlet, kapitel forfatter(e), kapitelnummer, sidetal og eventuelt supplerende oplysninger ind
(de røde stjernemarkeringer er obligatoriske felter) - Afslut ved at trykke "Gem"

5.3. Tilføj scannet materiale
- Vælg "KP Scanningsdepot"
- Skriv ISBN nummer (uden bindestreger), forfatter eller titel
- Tryk "søg"

- Tryk på det søgeresultat du vil tilføje
- Vælg den sektion det skal tilføjes i
- Tryk "Tilføj"

5.4. Tilføj kapitel i bog som ikke allerede er inscannet
Gentag processen fra punkt 5.2 Tilføj et kapitel af en bog
- Tryk på "Tilføj og rediger"

- Vælg "Materialetype" f.eks. bogkapitel eller artikel m.m.
- Sæt titel på kapitlet, kapitel forfatter(e), kapitelnummer, sidetal og eventuelt supplerende oplysninger ind:
(de røde stjernemarkeringer er obligatoriske felter) - Træk filen hertil eller tryk og hent filen fra din computer
- Afslut ved at trykke "Gem"

5.5. Tilføj din egen inscannede pdf fil manuelt
Hvis du ikke kan finde den artikel du søger i bibliotekets materialer eller under "KP Scanningsdepot", kan du tilføje din egen pdf fil.
Husk den skal være ordentligt inscannet og opfylde kriterierne i Copydan aftalen.
Se mere om, hvordan du inscanner og efterbehandler en artikel her:
Kopier en artikle så den er klar til scanning
Efterbehandling af en indscannet artikel så den er klar til upload
- Tryk på fanebladet "Opret"
- Indtast data om materialet.
- Træk filen hertil eller tryk og find filen på din computer
- Vælg den sektion det skal tilføjes i
- Afslut ved at trykke "Tilføj"

5.6. Tilføj et link
- Tryk påfanebladet "Opret"
- Vælg typen "Hjemmeside"

- Indtast titel
- Indsæt link til hjemmesiden og tilføj eventuelt andre data
- Vælg den sektion det skal tilføjes i
- Afslut ved at trykke "Tilføj"

6. Send litteraturlisten til gennemsyn
Når du er færdig med litteraturlisten skal den sendes til biblioteket til gennemsyn.
Litteraturlisten skal sendes til gennemsyn hver gang der tilføjes materiale.
- Tryk på "Send til gennemsyn"

- Der kommer nu et pop up vindue
- Status er nu skiftet til "Liste indsendt"

7. Publicer litteraturlisten
Før litteraturlisten kan ses af de studerende skal den publiceres.
- Tryp på de tre vandrette prikker
- Tryk på "Publicer"
Litteraturlisten kan nu ses af de studerende
Må/kan man publicere sin litteraturliste, inden den har været til gennemsyn?
Vh Vibeke