VejledningerDiverse programmer ZoomAfhold undervisning/møder med Zoom

Afhold undervisning/møder med Zoom

Zoom bruges til online møder og online undervisning og samler en række smarte funktioner i en brugervenlig platform. Alle medarbejdere og studerende med KP login kan oprette Zoom møder. Medarbejdere kan invitere op til 300 deltagere, mens studerende kan invitere op til 100 deltagere til et møde.  

Denne vejledning forudsætter, at du har installeret Zoom klienten: Installer Zoom klienten

Zoom klienten opdateres tit så husk altid at checke at du har den nyeste version. Se her hvordan du checker at du har den seneste version: Check at du har den seneste version af Zoom klienten

Zoom og sikkerhed
FAQ fra vores Zoom leverandør om sikkerhed, du er sikker, når du bruger KPs Zoom. 

Sikkerhedsindstillinger for møder Sikring af Zoom møder 

Læs mere om Zoom og datasikkerhed på KP intra (kræver login)

Du kan altid teste dit Zoom setup på zoom.us/test så er du sikker på at lyd og video virker.

Start undervisningen/møder fra din browser

Gå ind på zoom.kp.dk og klik på "Host - start a meeting"

Klik på "Åbn Zoom"

Hvis du har problemer kan du klikke på "click here" for at starte i en browser eller "download & run Zoom" for at installere Zoom klienten.

Klik på "Join with computer Audio"

Test evt. din lyd og mikrofon ved at klikke "Test Speaker and Microphone" inden du går ind i mødet

Brug Zoom klienten

Denne vejledning forudsætter at du har installeret Zoom klienten og logget ind i den først. Se hvordan du gør her.

1. New Meeting: Start et nyt møde

2. Schedule: Planlæg et møde i fremtiden

3. Settings og Profile

Under Settings kan du justere række indstillinger og teste lyd, video m.m.

Under Profile kan du justere dit profilbilled, om du er ledig/optaget m.m.

4. Oversigt over dine planlagte møder

Planlæg, opret og inviter deltagere til møde/undervisning

Alle Zoom møder i KP har venteværelse så de skal lukkes ind i mødet for at kunne deltage.

Du kan oprette et møde/undervisning på to forskellige måder:

  • Oprette møde/undervisning, der skal afholdes med det samme
  • Planlægge af møde/undervisning, der skal afholdes i fremtiden

Når du skal planlægge og/eller oprette et møde/undervisning, skal du åbne Zoom klienten som du har installeret på dit device

Guide til oprettelse af møde/undervisning, der skal afholdes med det samme

  • Åbn Zoom klienten på dit device
  • Klik på "New Meeting" og kopier efterfølgende "Invitation URL"(linket). Herefter kan du dele linket med dine deltagere på mail, chat eller indsætte det på en side, undervisningsplan eller lignende.

Guide til planlægning af fremtidigt møde/undervisning

  • Åbn Zoom klienten på dit device
  • Klik på "Schedule"
  • Angiv afholdelsesdetaljer mm. for mødet samt vælg "Other Calenders" og klik på "Schedule".
  • Kopier linket under "Deltag i mødet via Zoom app eller browser". Når du har kopieret linket, kan du dele det med dine deltagere på mail, chat eller indsætte det på en side, undervisningsplan eller lignende.

Inviter deltagere via link

Når du har kopieret linket til dit møde, kan du dele det med dine deltagere på mail, chat eller indsætte det på en side, undervisningsplan eller lignende. Når deltagerne tilgår linket, vil de blive bedt om at åbne (såfremt de allerede har installeret) eller installere Zoom klienten, hvorefter de kan deltage i undervisningen/mødet.

Overblik over muligheder i Zoom, når der afholdes undervisning/møder

Ved afholdelse af undervisning/møde på Zoom, er følgende funktioner væsentlige at have kendskab til:

  1. Mute/unmute: Slå mikrofonen fra eller til. Ved ^ kan du styre indstillingerne for lydenhedere.
  2. Stop Video/Start Video: Sluk eller tænd for dit kamera. Ved ^ kan du styre indstillingerne for video.
  3. Invite: Inviter deltagere til mødet gennem kontakter, med URL(link), meeting ID eller mail.
  4. Manage Participants: Administre deltagerne, hvor der bl.a. er mulighed for at slå alle deltagernes mikrofoner fra/til.
  5. Share Screen: Del din skærm med deltagerne i mødet/undervisningen, så de f.eks. kan se dine PowerPoint slides. Ved ^ kan du styre instillingerne for deling af skærm.
  6. Chat: Mulighed for skriftlig kontakt med mødets/undervisningens deltagere. Her kan deltagerne f.eks. stille spørgsmål og der kan deles filer samt links.  
  7. Record: Optag mødet/undervisningen (både skærm og lyd). Deltagerne kan ikke optage mødet/undervisningen, medmindre du som host giver dem adgang til det.
  8. Reactions: Det er muligt at uddele reaktioner via emojis.
  9. End meeting: Afslut mødet, man kan vælge enten at afslutte mødet/undervisningen for alle deltagerne eller blot selv at forlade mødet, hvorved de resterende deltagere kan fortsætte mødet
  10. Speaker view/gitter view: Skift visning af skærmen, så du enten kan se livebillede af de deltagere, der er aktive/taler (skifter løbende afhængig af hvem der taler) eller samtlige deltageres live billede/navn.

Du kan også afholde dine online møder i Teams, se denne vejledning: Afhold Teams møde

Sådan optager du din undervisning/møde i Zoom

0 Kommentarer

Tilføj din kommentar

Send mig en E-mail når kommentaren bliver besvaret