Afhold Teams møde

Som ansat på KP kan du benytte Microsoft Teams til at afholde møder.

Denne vejledning er inddelt i tre dele, som vejleder dig igennem oprettelse, forberedelse og afholdelse af et Teams møde med dine kollegaer. Yderligere er der link til tekniske tips.

Hvis brugere ikke har Teams app'en installeret men benytter en browser så bemærk:

Browsere der virker til Teams: Google Chrome, Microsoft Edge

Browser der ikke virker til Teams: Firefox og Safari

Under Corona krisen bør man ikke have video på under møder, medmindre det er helt nødvendigt. Den generelt øgede belastning kan medføre, at visse funktioner i Teams kører langsommere eller i dårligere kvalitet.

Vil du afholde online undervisning med studerende? Så anbefales det at bruge programmet Zoom. Se denne vejledning til synkron undervisning i Zoom: Afhold undervisning/møder med Zoom

1. Invitér til Teams møde

Du kan benytte Microsoft Teams til at afholde online møder. Alle ansatte har adgang til Teams, og kan i kraft heraf oprette og afholde møder i Teams.
Studerende kan ikke oprette og afholde møder i Teams

Du kan oprette et videoopkald på flere måder i Teams, men det anbefales at bruge plugin'et i Outlook:

1. Marker tidspunkt for videoopkald

2. Vælg 'Nyt Teamsmøde'

Har du ikke knappen "Nyt Teamsmøde" i din Outlook kalender, er det fordi du skal opdatere din Teams app. Herefter skal du lukke din Outlook, og når du igen åbner, er funktionen tilgængelig.
Se mere her: Hvis du ikke har Teams knappen i Outlook

Eksterne undervisere og studerende kan ikke selv oprette og afholde Teams møder men de kan deltage hvis de bliver inviteret.

2. Forbered dig til mødet

Når du skal afholde dit møde på Teams er det vigtigt, at du har placeret dig et stille sted og at din computer er tilsluttet en strømforsyning. Lyden er bedst med et headset, da du derved udskiller eventuel støj i rummet.

1. Åbn din Outlook kalender og tilgå den begivenhed, hvori du oprettede dit Teams møde.

2. Klik på linket 'Deltag i Microsoft Teams-møde'.

Hvis du højreklikker på dette link og gemmer linket, kan det deles med eksterne og studernde så de kan deltage unden at de gør det fra Outlook. Linket kan også deles via IntraPol eller Itslearning

3. Du kan om nødvendigt slå dit kamera til ved kameraikonet, og sørg for, at du har aktiveret dit kamera manuelt i toppen af din computer.  

4. Sørg for at mikrofonen er slået til

5. Inden du trykker 'deltag', så tjek på indstillingshjulet, at dit headset er koblet til.

6. Foretag eventuelt et testopkald

7. Vælg 'Deltag nu' og afvent de mødedeltagernes deltagelse.

3. Afholdelse af møder via Teams

1. Klik på: "Giv adgang"hvis du har inviteret eksterne personer til mødet , skal de trykke på 'Deltag nu', og vente på adgang til video/lyd opkaldet. Herefter skal du godkende deres adgang på 'Giv adgang' imens de venter i 'Lobbyen'.

Når du har givet adgang til de eksterne eller studerende, kan mødet starte. Det anbefales, at du beder mødedeltagerne slå mikrofon fra når de ikke siger noget.

2. På denne knap kan du dele filer eller din skærm i videoopkaldet.

Deltagerkommunikation ved online møder

Deltagere og undervisere kan udover video også benytte chatfunktionen, som de finder på tekstikonet.

Chatfunktionen er god til at videndele og giver deltagerne mulighed for at kommunikere undervejs. Alternativt kan alle deltagere samarbejde i et online dokument, som I kan notere og kommunikere skriftligt i.

Hvis deltagerne skal tale, kan de enkeltvis slå deres mikrofon til - dette vil give den bedste lyd.

Du kan også mute alle deltagere ved at vælge personikonet, og derefter vælge 'ignorér alle'. Dette kan du først gøre, når deltagerne er i mødet.

Se eventuelt denne vejledning for mere teknisk support til møder i Teams Tekniske tips til Teams.

Du kan finde vejledninger til KPs digitale værktøjer på: https://vejledninger.kp.dk/

Har du brug for support til at gennemføre dit møde digitalt, kan du kontakte Basen på http://basen.kp.dk,