KP skifter det it-system, der administrerer vores enheder (bl.a. Mac’s) og vores applikationer. I den forbindelse skal medarbejdere der bruger Mac aflevere den i et par timer i løbet af den kommende tid med henblik på en geninstallering.
Gennemgå punktet "Før geninstallering" grundigt INDEN du aflevere din Mac til geninstallering.
KP systemer understøtter Apple silicon M CPU'er fra 2020 og frem. Din Mac bliver geninstalleret med Tahoe OSX og den skal derfor være kompatibel herfor, se her om din Mac er kompetibel med Tahoe
Er din Mac ikke kompatibel, og har du stadig har et fagligt behov for at bruge Mac, skal du snakke med din nærmeste leder om anskaffelse af en ny.
Du kan læse mere om Tahoe her
I følgende videnspost kan du læse mere om Geninstallering af MAC - hvordan og hvorfor
Når du har gennemgået denne vejledning, er du klar til at booke tid til geninstallering af din Mac:
Bookingside for geninstallering og udskiftning af Mac (Link skal skiftes, Det er Lasse der har oprettet bookning i sin tid)
Når du kommer på dagen hvor din Mac skal geninstalleres, er det vigtigt, at du sørger for, at du har lavet backup af alle dine dokumenter du skal gemme, da din Mac bliver slettet og nyt Mac OSX bliver installeret.
Brug din KP OneDrive konto til at lave backup til Microsoft Sharepoint (Cloud) og sørg for at alt du vil gemme på din Mac er kopieret ind i Onedrive og at OneDrive er synkronisret.
Bruger du andre cloudtjenester, emailtjenester o.l på din Mac, er det op til dig selv at sørge for at det er flyttet ind i Onedrive og synkroniseret eller på anden vis har lavet en back up. KP yder kun support på KP-anviste produkter og platforme.
Har du ikke Onedrive installeret skal du søge på "Onedrive" i Appstore og installere Onedrive. Log ind med din KP konto.
Når OneDrive er installeret og du er logget ind med din KP konto finder du OneDrive i menuen i Finder(1)
Du finder status og indstillinger til OneDrive i dit Kontrolcenter(2) øverst til højre på din Mac. Her vil du også kunne se om alle dine dokumenter i dit OneDrive er synkroniseret med Microsoft Sharepoint (Cloud)(3)
Når du har kopieret data over i OneDrive, er det vigtigt, at du sikrer dig, at dit OneDrive ikke har fejl.
Er der fejl vil det blive vist med en opmærksomhedsboks(1) tryk på pilen i boksen og for at se hvilken dokumenter der kræver din opmærksomhed(2)
Tjek altid at filerne også ligger i Microsoft Sharepoint (Cloud)
VIGTIGT: Du skal kun kopiere de mapper og filer, du selv har oprettet/gemt udenfor dit OneDrive - ikke mapper med systemfiler o.l.
Åben Finder og sørg for at alle de dokumenter du vil gemme ligger i mappen "Onedrive"(1)
Gennemgå din enhed en sidste gang for at være HELT sikker på, at alt er kopieret ind i OneDrive
Tryk på OneDrive(1) i dit Kontrolcenter og tjek at alle dine dokumenter i dit OneDrive er synkroniseret med Microsoft Sharepoint (Cloud)(2)
Husk at ekportere dine bogmærker fra din favorit browsere hvis ikke du automatisk synkronisere til en cloud.
Nedenstående finder du vejledning til de to browsere KP anbefaler, Edge og Chrome
Hvis du har sat Edge op til at synkronisere automatisk, så er dine Edge Favoritter/Bogmærker allerede synkronisret med Cloud - Eller kan du læse mere om om hvor dan du slår den funktion til her: Synkronisér Edge på tværs af enheder inkl. favoritter
I Edge trykker du på dit Profilbillede(1) i øverste højre hjørne og du vil nu kunne se om du er synkronisret med Cloud(2)
Hvis du manuelt vil eksportér og importér favoritter skal du gøre følgende:
Klik på ellipsen/de tre prikker(1) i øverste højre hjørne af Edge og klik på "Favoritter"(2)
Klik på ellipsen/de tre prikker(3) og vælg "Eksportér"(4) - herefter skal du vælge filplacering, som selvfølgelig skal være på dit OneDrive. Som standard promptes du til at gemme filen i "Dokumenter".
Når du har geninstalleret din Mac, kan du på samme vis importere dine favoritter igen
Hvis du har sat Chrome op til at synkronisere automatisk, så er dine Chrome Bogmærker allerede synkronisret med Cloud - Eller kan du læse mere om om hvor dan du slår den funktion til her: Synkronisér Chrome inkl. bogmærker
I Chrome trykker du på dit Profilbillede(1) i øverste højre hjørne og du vil nu kunne se om du er synkronisret med Cloud(2)
På følgende links vil du kunne se hvordan du manuelt ekportere og importere Bogmærker i Chrome
- Eksportér bogmærker
- Importér bogmærker (efter genindstallering af Mac)
Send mails til dig selv med de mailssignature du har, så du kan kopiere dem ind i Outlook igen efter geninstallering
Har du adgang til en eller flere funktionspostkasser, kan du med fordel notere ned, hvad disse hedder, så du kan genfinde dem, når du har fået din Mac geninstalleret.
Har du selv installeret programmer og har produktnøgle/Licenser til disse, bør du sikre dig, at du kan finde disse frem igen, når du har fået din Mac geninstalleret. Der er 2 steder du kan søge efter gamle registreringsnøgler/Licenser: I din mail eller på Basen Online
Gå på Basen Online. I søgefeltet(1) skriver du enten navnet på det program du vil søge på, eller søg på "Licens". Tryk på "Forstørrelsesglasset"(2)
Kør ned i bunden af siden og tryk på "Vis alle resultater for Mine forespørgelser"(3). Du kan nu se alle de forespørgelser du har lavet på Basen ud fra det søgeord du tastede ind
Du kan i din Outlook søge efter navnet på det program eller Licens du søger.
Det er en god idé at dobbelttjekke at alt er kopieret ind i dit OneDrive og at dit Ondrive er synkronisret.
Når du er sikker på at Mac'en må slettes kan den indleveres, til Basen, til sletning og geninstallering. Se øverst hvordan du booker en tid hvis ikke du har gjort det
I det her afsnit af vejledningen blive alt på din Mac slettet!
Når du har sikret at alle dine filer er overført til Onedrive så du har en backup, er du klar til at nulstille din MAC
Det første du skal gøre er at opdatere din Mac til Tahoe OSX. Gå ind i "Indstillinger"(1) vælg "Generelt"(2) og "Softwareopdatering"(3)
Opdater indtil du har Tahoe(4) installeret
Når din Mac er opdateret til Tahoe OSX. Gå ind i "Indstillinger"(5) vælg "Generelt"(6) og scrol ned til "Overfør eller nulstil"(7)
Tryk på "Slet alt indhold og alle indstillinger..."(8)
Du skal nu bekræfte at du er administrator af Mac'en, indtast din Pinkode og tryk "Lås op"(9)
Tryk "Forsæt"(10)
Tryk på "Slet alt indhold og alle indstillinger"(11). Nu genstarter Mac'en og alt bliver slettet.
Efter genstart, tryk på WiFi ikon(12) og vælg "KP-Guest"(13) hvis du er på KP-lokation
Tryk på "Restart"(14) og du er nu klar til næste punkt "Efter geninstallering"
Når din Mac er geninstalleret, skal den igennem en opstarts-proces. Processen er ligetil, men der er et par steder du skal være opmærksom. Så det er en god idé at gennemgå/følge punktet "Opstart og registrering af Mac"
Vælg Land "Danmark"(1)
Nu skal du vælge Wifi. Hvis du er på KP lokation skal du bruge "KP-Guest" netværket
Mac'en bliver nu registret til KP. Tryk på "Tilmeld"(3)
Log ind med din KP-konto.
Opret en kode til Mac'en. Det er den kode du skal bruge når du starter din Mac, eller hvis Mac'en spørg efter en Administrator-adgangskode. Tryk ind i kodefletet for at få en popup der fortæller kravet til adgangskoden.
Her er det vigtigt at du slår "Slå Lokalitetstjenester til på denne Mac"(4), Tryk på "Forsæt"(5)
Hvis du har Mac med Touch, vil du blive spurgt om du vil opsætte det nu eller vente til senere. Vi anbefaler at gøre det nu.
Opsætningen downloader og forbereder nu strukturen på din Mac
Relevante Apps downloades, installeres og klargøres.
Du bliver nu promtet for "Opsætning af SSO (Single-sign-on) med Touch-ID"(7). Tryk på "Registrering Kræves"(8)
Tryk på "Forsæt"(9)
Tryk på "Brug adgangskode.."(10) eller brug Toch-ID hvis du oprettede det tidligere.
Log på med KP konto
Mac'en bliver nu registret
Du skal nu tillade at KP må bruge Autofill Passkey også kaldet SSO. Tryk på "Open System Settings"(11)
Slå slideren til ud for "Firmaportal"(12)
Adgangnøglen er blevet konfigureret. Tryk på "Close"(13)
Luk boksen
Du har nu opsat din Mac. Tryk på "Luk"(14) og du er klar til at kunne bruge din Mac
Du skal nu genstarte din Mac
På skrivebordet finder du en genvej til OneDrive, tryk på den for at komme i gang med at bruge/synkronisere dit OneDrive. Skriv din KP-mail(15) og tryk på "Log på"(16)
Tryk på "Næste"(17)
Tryk "Næste"(18) for at afslutte konfigurationen
Tillad at OneDrive synkronisere, tryk "OK"(19)
Tryk på "Åbn OneDrive-mappen"(20)
Og "Tillad"(21) at Mac Focus tager hensyn til OneDrive notifikationer
Du finder KP-support app i dit Kontrolcenter(1) øverst til højre på din Mac. I KP-support app har du hurtig adgang til de mest brugte genveje til KP hjælp samt relevant info om din Mac.
På Firmaportal finder du de KP Apps du har adgang til
Åben Finder og tryk på "Apps"(1) og fin og Åbn App'en "Firmaportal"(2)
Tryk på "Log på"(3)
Tryk på fanen "Apps"(4), og "Alle apps"(5) Og du kan nu se de KP apps(6) du kan installere
Teams er KP's samarbejdes platform, så her kan du se hvordan du logger ind og sætter den til at starte automatsisk
I Finder trykker du på "Apps"(1) og dobbeltklikker på "Microsoft Teams"(2)
Teams har på forhånd lokaliseret din KP konto(3), tryk på din konto for at fortsætte
Nu kan du med fordel sætte Teams til automatisk at starte op sammen med din Mac. Tryk på de 3 prikker(4) i hjørnet af Teams og vælg "Indstillinger" (5)
Under "Generelt" sætter du hak i "Start Teams automatisk"(6)
For at kunne printe på KP's printere skal du først tilføje en Printer via universal Print
Åben din Finder, tryk på "App"(1) og og dobbeltklik på "Universal Print"(2)
Boksen der åbner spørg om om du vil lægge "Universal print" ind i "Indstillinger"(3) Tryk på "Allow"(4)
Åben "Systemindstillinger"(5), kør ned i bunden af menuen til venstre og vælg "Universal Print"(6). Tryk på "Add Printer..."(7)
I "Søgefeltet"(8) skriver du "KP-print" og tryk "Enter" på dit tastetur. Nu søger den efter tilgængelige printere. Sæt hak ved den printer(9) der hører til din lokation (se nedenstående liste) og tryk på "Add"(10)
- CC: KP-PRINT-1
- CC: KP-PRINT-2
- Ressourceområdet: KP-PRINT-3
- SIG/T86: KP-PRINT-4
- VU: KP-PRINT-5
- BOR/UCDIA/Eksterne: KP-PRINT-7
Din Printer(11) er nu tilføjet
Hvis din eksterne skærme ikke virker som de før har gjort, med din Mac, Så skal du installere Displaylink driver på din Mac.
Du finder link til download i Firmaportalen på din Mac eller direkte via det her link:
DisplayLink macOS Software for Downloads Section | Synaptics
Download og følg installationsinstrukserne. Når Displaylink er installeret finder du den som ikon(1) i Mac Kontrolcenter.























0 Kommentarer
Tilføj kommentar