Når du logger på en af de digitale tjenester, der tilbydes i KP, skal du bruge et brugernavn som er det samme som din KP-mailadresse:
Medarbejdere: [email protected] / [email protected]
Studerende: [email protected] / [email protected]
Adgangskode
Din adgangskode er den kode, du har oprettet på http://mit.kp.dk
I KP er der krav om totrinsgodkendelse, og du skal godkende logon på din enhed.
Godkendelse kan ske ved hjælp af Microsoft Authenticator-appen eller ved at taste den kode, du har fået på sms.
Se mere her: Kom godt i gang med totrinsgodkendelse.
Har du glemt din adgangskode, kan du altid ændre den ved brug af MitID
Skulle du mod forventning have problemer med at logge på, skal du sende en mail til [email protected]
Opret først en adgangskode
Tryk på "Tilføj billede"
Vælg nu et billede fra din computer (1), og tryk på "Åbn" (2)
Log ud. Herefter kan du logge på KP-systemer, du har adgang til, med din nye adgangskode
Du behøver ikke at logge påhttp://mit.kp.dk,hver gang du skal bruge KP's systemer. Det er kun, hvis du har glemt din adgangskode, skal se karakterer eller modulbeviser, ændre dit foto eller bestille nyt studiekort, du har brug for at logge påhttp://mit.kp.dk
Du går tilhttp://intra.kp.dkog logger på her. Under genveje kan du finde alle de KP-systemer, du har brug for og adgang til.
Hvis du har glemt din adgangskode eller ønsker at ændre den, mens du kan huske den eksisterende, kan du skifte den på https://mit.kp.dk
OBS: Er du ansat skal du være fysisk til stede på en officiel KP-adresse og være tilsluttet KP's netværk for at adgangskoden til din PC også opdateres.
1. Gå til https://mit.kp.dk
Direkte link: https://mit.kp.dk
2. Log på med brugernavn og adgangskode (1) eller MitID (2)
Tryk på den metode, du vil bruge:
Hvis du har flere konti, f.eks. både som ansat og studerende, vil du blive bedt om at vælge, hvilken konto du vil ændre adgangskoden til.
4. Skriv din nye adgangskode her (1), gentag koden (2), og afslut med at trykke "Skift adgangskoden" (3)
Adgangskoden skal opfylde følgende krav:
- Må ikke indeholde dit brugernavn eller dele af dit fulde navn
- Skal være mindst 8 tegn lang
- Må ikke være det samme som de sidste 5 brugte adgangskoder
- Skal indeholde tegn fra tre af de følgende fire kategorier:
Store bogstaver (A-Å)
Små bogstaver (a-å)
Grundtal (0-9)
Ikke-alfabetiske tegn (f.eks. !, $, #, %)
Når koden er skiftet, kommer dette vindue:
Husk at opdatere adgangskoden på alle de devices, der har adgang til dine konti (din telefon, iPad m.m.)
Hvis din konto er låst, kan du følge nedenstående vejledning for at låse den op.
1. Åbn en privat browser ved at klikke på de 3 prikker i øverste højre hjørne i din browser og vælge inPrivate (Edge) eller inkognito vindue (Chrome). Tilgå derefter siden https://portal.office.com
Direkte link: https://portal.office.com
3. Vælg 'Jeg har glemt min adgangskode eller vil låse min konto op'
4. Udfyld felterne som anvist
5. Marker 'Jeg kender min adgangskode, men jeg kan stadig ikke logge ind', og klik 'Næste'
6. Marker nu kontakt metode:
6.1. Skriv dit telefon nummer i feltet og klik 'Tekst'
6.2. Indsæt koden du har modtaget på SMS, i feltet og klik 'Næste'
6.3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
1. Skriv dit telefon nummer i feltet og klik 'Ring'
2. Følg anvisningerne du får i den efterfølgende opringning
3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
1. Klik 'Send meddelelse'
2. Observer det automatisk generet tal
3. Indtast tallet i din Authenticator app på din telefon og klik 'Ja'
4. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
1. Åbn din Authenticator-app og aflæs engangsadgangskoden
2. Indsæt engangsadgangskoden i feltet og klik 'Næste'
3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
Totrinsgodkendelse er en sikkerhedsmekanisme, der anvendes, når du logger på et IT-system. Det er en ekstra sikring, hvis dit brugernavn og adgangskode skulle blive hacket. Du er med garanti allerede stødt på totrinsgodkendelse i forbindelse med f.eks. MitID. Langt de fleste større onlineplatforme understøtter desuden totrinsgodkendelse i dag (Google, Facebook, Microsoft, osv).
Nogle gange omtales totrinsgodkendelse som multifaktorgodkendelse eller MFA (ENG: Multi-Factor Authentication), 2-faktorgodkendelse (2FA) eller totrinsbekræftelse.
Totrinsgodkendelse fungerer ved, at når du logger på en tjeneste, der kræver totrinsgodkendelse og har indtastet dit brugernavn og adgangskode, bliver der sendt en sms til din mobiltelefon med en kode, som du skal indtaste, hvor du forsøger at logge ind. Det er mere sikkert fordi en hacker (f.eks. i udlandet) dermed ikke kan logge på som dig uden at have adgang til din telefon.
De fleste af KP's IT systemer i dag, kræver totrinsgodkendelse. Der er enkelte undtagelser, men flere og flere systemer vil blive tilkoblet totrinsgodkendelse. De samme systemer understøtter dog samtidig såkaldt "single sign-on", hvilket i de fleste tilfælde betyder, at hvis du først er logget ind på ét system (f.eks. KP Intra) og hopper over til et andet, så vil du ikke blive afkrævet totrinsgodkendelse igen.
Husk, at du kun bliver afkræfte totrinsgodkendelse, når du sidder udenfor én af KP's adresser.
Der er et par situationer, hvor du vil opleve at skulle afgive totrinsgodkendelse igen:
- Skift af adgangskode
Når du har skiftet din adgangskode, så vil totrinsgodkendelse også "udløbe" og dermed vil du blive afkrævet totrinsgodkendelse næste gang du logger på. - 90 dages inaktivitet i samme app/vindue
Hvis du én gang er logget på en app (f.eks. OneDrive eller Word) og bliver ved med at bruge den, vil din totrinsgodkendelse blive ved med at blive automatisk fornyet, men efter 90 dages inaktivitet (hvis du f.eks. er på orlov), vil du opleve, at du skal anvende totrinsgodkendelse igen.
- Undtagelser...
Der kan være IT systemer, hvor leverandøren har valgt, at du skal logge på med totrinsgodkendelse hver gang.
Som medarbejder vil du vil som standard modtage en SMS på dikn arbejdsmobil, men dette kan ændres, så du i stedet modtager sms på din private mobiltelefon. Dette gøres på mit.kp.dk, hvor du skal logge på med MitID for at kunne ændre telefonnummer til totrinsgodkendelse.
Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk
Som studerende kan du nulstille din totrinsbekræftelse på mit.kp.dk: Sådan nulstiller du din totrinsgodkendelse (Studerende)
Hvis du mister din telefon, så du ikke kan modtage SMS ved totrinsgodkendelse, bør du først og fremmest henvende dig i Basen, hvis det drejer sig om din arbejdsmobil.
Hvis du har mulighed for at bruge et alternativt telefonnummer og hvis du stadig kan bruge MitID, så kan du logge på https://mit.kp.dk med MitID og ændre det telefonnummer, der anvendes til totrinsgodkendelse.
Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk
Har du også mistet dit MitID identifikationsmiddel, kan du følge den officielle vejledning:
0 Kommentarer
Tilføj kommentar