Vejledninger

Log på KP's IT-systemer

Senest opdateret

Når du logger på en af de digitale tjenester, der tilbydes i KP, skal du bruge et brugernavn som er det samme som din KP-mailadresse:

Medarbejdere: [email protected] / [email protected]
Studerende: [email protected] / [email protected]

Adgangskode
Din adgangskode er den kode, du har oprettet på http://mit.kp.dk

 

I KP er der krav om totrinsgodkendelse, og du skal godkende logon på din enhed.

Godkendelse kan ske ved hjælp af Microsoft Authenticator-appen eller ved at taste den kode, du har fået på sms.

Se mere her: Kom godt i gang med totrinsgodkendelse.

 

Har du glemt din adgangskode, kan du altid ændre den ved brug af MitID 

Skulle du mod forventning have problemer med at logge på, skal du sende en mail til [email protected]

Log på mit.kp.dk første gang

Gå til http://mit.kp.dk, og log på med MitID

MIT.KP.DK – Google Chrome

Opret først en adgangskode

Comments | Vejledninger | ScreenSteps – Google Chrome

Skriv din nye adgangskode her (1), og gentag koden her (2)

Kodeskift – Google Chrome

Tryk på "Tilføj billede"

MIT.KP.DK – Google Chrome
Tryk her, og vælg et billede fra din computer
MIT.KP.DK – Google Chrome
Vælg nu et billede fra din computer (1), og tryk på "Åbn" (2)
MIT.KP.DK – Google Chrome
Sæt flueben i "Følgende it-systemer hos KP" (1), hvis du vil bruge billedet i andre KP-systemer, og afslut ved at trykke "Gem som nyt profilbillede" (2)
MIT.KP.DK – Google Chrome
Bestil et adgangs-/studiekort (kun for studerende på grunduddannelser)

Tryk på "Bestil adgangs-/studiekort"

MIT.KP.DK – Google Chrome
Tryk på "Bestil studiekort"

Her i denne menu kan du også få vist din pinkode til dit adgangs-/studiekort og ændre den.

MIT.KP.DK – Google Chrome

Log ud. Herefter kan du logge på KP-systemer, du har adgang til, med din nye adgangskode

Du behøver ikke at logge påhttp://mit.kp.dk,hver gang du skal bruge KP's systemer. Det er kun, hvis du har glemt din adgangskode, skal se karakterer eller modulbeviser, ændre dit foto eller bestille nyt studiekort, du har brug for at logge påhttp://mit.kp.dk

Du går tilhttp://intra.kp.dkog logger på her. Under genveje kan du finde alle de KP-systemer, du har brug for og adgang til.

Skift adgangskode

Hvis du har glemt din adgangskode eller ønsker at ændre den, mens du kan huske den eksisterende, kan du skifte den på https://mit.kp.dk

OBS: Er du ansat skal du være fysisk til stede på en officiel KP-adresse og være tilsluttet KP's netværk for at adgangskoden til din PC også opdateres.

1. Gå til https://mit.kp.dk

Direkte link: https://mit.kp.dk

2. Log på med brugernavn og adgangskode (1) eller MitID (2)

Tryk på den metode, du vil bruge:

2.1. Log på med brugernavn og adgangskode
2.2. Log på med MitID
Skriv dit brugernavn til MidID (1) og tryk "Fortsæt" (2)
Login med MitID - NemLog-in – Google Chrome
Godkend nu med MitID-appen
iCloud‑fotos – Google Chrome

Hvis du har flere konti, f.eks. både som ansat og studerende, vil du blive bedt om at vælge, hvilken konto du vil ændre adgangskoden til.

3. Skift din adgangskode ved at trykke på "Brugerprofil" (1) og "Skift adgangskode" (2)

MIT.KP.DK – Google Chrome

4. Skriv din nye adgangskode her (1), gentag koden (2), og afslut med at trykke "Skift adgangskoden" (3)

Adgangskoden skal opfylde følgende krav: 
- Må ikke indeholde dit brugernavn eller dele af dit fulde navn
- Skal være mindst 8 tegn lang
- Må ikke være det samme som de sidste 5 brugte adgangskoder
- Skal indeholde tegn fra tre af de følgende fire kategorier:
     Store bogstaver (A-Å) 
     Små bogstaver (a-å) 
     Grundtal (0-9) 
     Ikke-alfabetiske tegn (f.eks. !, $, #, %)

Når koden er skiftet, kommer dette vindue:

Husk at opdatere adgangskoden på alle de devices, der har adgang til dine konti (din telefon, iPad m.m.)

Skift adgangskode hvis du er ekstern med et brugernavn af typen 5XXX

Kan du huske din adgangskode?

Ja

Så skal du logge på med dit brugernavn og din adgangskode og skifte koden her: https://mit.kp.dk

Hvis du vil se en vejledning til hvordan du skifter koden på https://mit.kp.dk så se her: Log på med brugernavn og adgangskode

Nej
Så skal du skrive en mail til:

[email protected] Husk at opgive dit brugernavn

Lås din KP konto op

Hvis din konto er låst, kan du følge nedenstående vejledning for at låse den op.

1. Åbn en privat browser ved at klikke på de 3 prikker i øverste højre hjørne i din browser og vælge inPrivate (Edge) eller inkognito vindue (Chrome). Tilgå derefter siden https://portal.office.com

2. Skriv dit brugernavn og klik næste

3. Vælg 'Jeg har glemt min adgangskode eller vil låse min konto op'

Log på din konto – [InPrivate] - Microsoft​ Edge

4. Udfyld felterne som anvist

5. Marker 'Jeg kender min adgangskode, men jeg kan stadig ikke logge ind', og klik 'Næste'

Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – Google Chrome

6. Marker nu kontakt metode:

Send SMS til min mobiltelefon
6.1. Skriv dit telefon nummer i feltet og klik 'Tekst'
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
6.2. Indsæt koden du har modtaget på SMS, i feltet og klik 'Næste'
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
6.3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
Ring til min mobiltelefon
1. Skriv dit telefon nummer i feltet og klik 'Ring'
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
2. Følg anvisningerne du får i den efterfølgende opringning
3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
Godkend en meddelelse i min Authenticator-app
1. Klik 'Send meddelelse'
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
2. Observer det automatisk generet tal
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
3. Indtast tallet i din Authenticator app på din telefon og klik 'Ja'
Authenticator app
4. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
Angiv en kode fra min Authenticator-app
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
1. Åbn din Authenticator-app og aflæs engangsadgangskoden
Authenticator-app
2. Indsæt engangsadgangskoden i feltet og klik 'Næste'
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
3. Din konto er låst op, og du kan nu logge på din konto
Onlinenulstilling af Microsoft-adgangskode – [InPrivate] - Microsoft​ Edge
Totrinsgodkendelse/MFA
1. Hvad er totrinsgodkendelse?

Totrinsgodkendelse er en sikkerhedsmekanisme, der anvendes, når du logger på et IT-system. Det er en ekstra sikring, hvis dit brugernavn og adgangskode skulle blive hacket. Du er med garanti allerede stødt på totrinsgodkendelse i forbindelse med f.eks. MitID. Langt de fleste større onlineplatforme understøtter desuden totrinsgodkendelse i dag (Google, Facebook, Microsoft, osv).

Nogle gange omtales totrinsgodkendelse som multifaktorgodkendelse eller MFA (ENG: Multi-Factor Authentication), 2-faktorgodkendelse (2FA) eller totrinsbekræftelse.

2. Hvordan fungerer totrinsgodkendelse?

Totrinsgodkendelse fungerer ved, at når du logger på en tjeneste, der kræver totrinsgodkendelse og har indtastet dit brugernavn og adgangskode, bliver der sendt en sms til din mobiltelefon med en kode, som du skal indtaste, hvor du forsøger at logge ind. Det er mere sikkert fordi en hacker (f.eks. i udlandet) dermed ikke kan logge på som dig uden at have adgang til din telefon.

3. Af hvilke IT-systemer bliver jeg afkrævet totrinsgodkendelse?

De fleste af KP's IT systemer i dag, kræver totrinsgodkendelse. Der er enkelte undtagelser, men flere og flere systemer vil blive tilkoblet totrinsgodkendelse. De samme systemer understøtter dog samtidig såkaldt "single sign-on", hvilket i de fleste tilfælde betyder, at hvis du først er logget ind på ét system (f.eks. KP Intra) og hopper over til et andet, så vil du ikke blive afkrævet totrinsgodkendelse igen.

Husk, at du kun bliver afkræfte totrinsgodkendelse, når du sidder udenfor én af KP's adresser.

4. Hvornår udløber totrinsgodkendelse?

Der er et par situationer, hvor du vil opleve at skulle afgive totrinsgodkendelse igen:

  1. Skift af adgangskode
    Når du har skiftet din adgangskode, så vil totrinsgodkendelse også "udløbe" og dermed vil du blive afkrævet totrinsgodkendelse næste gang du logger på.
  2. 90 dages inaktivitet i samme app/vindue
    Hvis du én gang er logget på en app (f.eks. OneDrive eller Word) og bliver ved med at bruge den, vil din totrinsgodkendelse blive ved med at blive automatisk fornyet, men efter 90 dages inaktivitet (hvis du f.eks. er på orlov), vil du opleve, at du skal anvende totrinsgodkendelse igen.
     
  3. Undtagelser...
    Der kan være IT systemer, hvor leverandøren har valgt, at du skal logge på med totrinsgodkendelse hver gang.
5. Få totrinsgodkendelse på privat mobiltelefon

Som medarbejder vil du vil som standard modtage en SMS på dikn arbejdsmobil, men dette kan ændres, så du i stedet modtager sms på din private mobiltelefon. Dette gøres på mit.kp.dk, hvor du skal logge på med MitID for at kunne ændre telefonnummer til totrinsgodkendelse.

Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk

Som studerende kan du nulstille din totrinsbekræftelse på mit.kp.dk: Sådan nulstiller du din totrinsgodkendelse (Studerende)

6. Hvad gør jeg, hvis jeg mister min telefon?

Hvis du mister din telefon, så du ikke kan modtage SMS ved totrinsgodkendelse, bør du først og fremmest henvende dig i Basen, hvis det drejer sig om din arbejdsmobil.

Hvis du har mulighed for at bruge et alternativt telefonnummer og hvis du stadig kan bruge MitID, så kan du logge på https://mit.kp.dk med MitID og ændre det telefonnummer, der anvendes til totrinsgodkendelse.

Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk

Har du også mistet dit MitID identifikationsmiddel, kan du følge den officielle vejledning:

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-identifikationsmidler/jeg-har-mistet-mit-mitid-identifikationsmiddel/?language=da-dk

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Næste Vejledning Log på en webside i InPrivate-/inkognito-/privat vindue
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os