Vejledninger

Deltag i undervisning/møde med Zoom

Opdateret Mar 11, 2021

Zoom bruges til online møder og online undervisning og samler en række smarte funktioner i en brugervenlig platform. Alle medarbejdere og studerende med KP login kan oprette Zoom møder. Medarbejdere kan invitere op til 500 deltagere, mens studerende kan invitere op til 100 deltagere til et møde.  For at få den bedste oplevelse anbefaler vi at alle installerer Zoom programmet.

Zoom klienten opdateres tit så husk altid at checke at du har den nyeste version. Se her hvordan du checker at du har den seneste version: Check at du har den seneste version af Zoom programmet

Denne vejledning forudsætter at du har installeret Zoom programmet - Installer Zoom programmet

FAQ fra vores Zoom leverandør om sikkerhed, du er sikker, når du bruger KPs Zoom.

Læs om fælles spilleregler for digital undervisning på KP Intra (kræver login)

Læs mere om Zoom og datasikkerhed på  KP intra (kræver login)

Du kan altid teste dit Zoom setup på zoom.us/test så er du sikker på at lyd og video virker.

Deltag med link/URL

Alt du har behov for, for at deltage i et Zoom møde, er et link. Linket oprettes af mødeafholderen og kan sendes på f.eks. mail, chat, sms eller indsættes på en side, undervisningsplan eller lignende. Når du får et link er der en adgangskode med som du skal bruge når du deltager.

Du kan deltage på to måder:

1. Deltag ved at bruge Zoom programmet

2. Deltag ved at bruge en webbrowser Det kan du gøre hvis du ikke kan eller vil downloade Zoom programmet.

1. Deltag ved at bruge Zoom programmet

1.1. Klik på linket som du har fået tilsendt, hvorefter det åbner i en browser og du vil blive bedt om at åbne Zoom programmet.

Du kan blive bedt om en adgangskode. Adgangskoden vil være i den e-mail du modtog med linket til mødet.

1.2. Hvis Zoom mødet har venteværelse skal du vente på at mødearrangøren lukker dig ind

Desktop

2. Deltag ved at bruge en webbrowser

2.1. Tryk på linket som du har fået tilsendt, hvorefter det åbner i en browser

2.2. Browseren (her Chrome) vil forsøge at downloade Zoom programmet men her skal du trykke: "Annuler"

Launch Meeting - Zoom – Google Chrome

2.3. Tryk: "Annuler" en gang til her (1) og herefter tryk: "Join grom your browser" (2):

2.4. Klik på "Join with computer Audio"

2.5. Tillad nu browseren at bruge din mikrofon

Henrik Abildgaard's Zoom Meeting – Google Chrome

2.6. Når du tænder for dit kamera skal du også tillade at browseren bruger det

Henrik Abildgaard's Zoom Meeting – Google Chrome

2.7. Mødet er nu startet i browseren

Henrik Abildgaard's Zoom Meeting – Google Chrome

Deltag med Meeting ID

Alle Zoom møder har et unikt "Meeting ID" som mødeafholderen kan dele - ofte sammen med et password. Mødeafholderen kan sende Meeting ID og password på f.eks. mail, chat, sms eller indsætte det på en side, undervisningsplan eller lignende.

Et Meeting ID kan indtastes flere steder:

1. Du går via en browser til zoom.kp.dk og klikker på "Join - Connect to a meeting in progress"

1.1. Indtast Meeting ID (1) og tryk: "Join" (2)
Join a Meeting - Zoom – Google Chrome

Når du har trykket "Join" gør du det samme som du gør hvis du har et link: Browseren (her Chrome) vil forsøge at downloade Zoom programmet men her skal du trykke: "Annuler"

2. Alternativt kan du åbne Zoom programmet, såfremt du har installeret den på dit device. Klik herefter på "Join"

Zoom
2.1. Indtast Meeting ID (1) og tryk: "Join" (2)
Hvis Zoom mødet har venteværelse skal du vente på at mødearrangøren lukker dig ind
Desktop

Deltag fra Outlook

Åbn mødet i Outlook og klik på: "Join Zoom Meeting"

Henrik Abildgaard's Zoom Meeting - Møde

Din browser åbner, vælg: "Åbn Zoom"

Vælg hvilken: "Join with computer audio"

Muligheder/funktioner i mødet med Zoom

Ved deltagelse i undervisning/møde på Zoom, er følgende funktioner væsentlige at have kendskab til:

  1. Mute/unmute: Slå mikrofonen fra eller til. Ved ^ kan du styre indstillingerne for lydenhedere.
  2. Stop Video/Start Video: Sluk eller tænd for dit kamera. Ved ^ kan du styre indstillingerne for video.
  3. Invite: Inviter deltagere til mødet gennem kontakter, med URL(link), meeting ID eller mail.
  4. Paraticipants: Se hvem der deltager i rummet.
  5. Share Screen: Del din skærm med mødets/undervisningens andre deltagerne.
  6. Chat: Mulighed for skriftlig kontakt med mødets/undervisningens deltagere. Her kan du som deltager stille spørgsmål, dele filer og links.
  7. Record: Optag mødet/undervisningen (både skærm og lyd). Host skal tillade at particiapants optager mødet.
  8. Reactions: Det er muligt at uddele reaktioner via emojis.
  9. Leave meeting: Forlad mødet/undervisningen, når I er færdige.
  10. Speaker view/gitter view: Skift visning af skærmen, så du enten kan se billede af de deltagere der er aktive/taler (skifter løbende afhængig af, hvem der taler) eller samtlige deltageres billede/navn.

• Læs mere om hvordan du afholder undervisning/møde i Zoom her: Afhold undervisning/møder med Zoom

Deltag i breakout rooms

Deltag i breakout room ved at trykke: "Join" når vinduet dukker op

Zoom Meeting
Zoom Meeting

Deltag i breakout rooms og vælg hvilket room du vil være i, ved at trykke: "Breakout Rooms" (1) og "Join a breakout room" (2)

Vælg hvilket breakout room du vil deltage i ved at trykke: "Join" (1) ud for rummet og tryk: "Yes" (2)

Launch Meeting - Zoom – Google Chrome

Forlad breakout room

Tryk på: "Leave Room"

Du kan nu vælge

  1. "Leave meeting". Her forlader du hele mødet
  2. "Leave Breakout Room". Her forlader du rummer og går tilbage til hoved mødet
Launch Meeting - Zoom – Google Chrome

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

Send mig en email når nogen besvarer denne kommentar
Forrige Vejledning Brug Co-Host når du afholder undervisning/møde eller webinar med Zoom
Næste Vejledning Deltag i undervisning/møde med Zoom (Videovejledning)
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os