Vejledninger

Kom godt i gang med multifaktorgodkendelse (MFA)

Opdateret

I denne vejledning får du en introduktion til hvad multifaktor godkendelse er og hvordan du kommer godt i gang med at bruge det.

Det gælder pt. kun for medarbejdere og eksterne medarbejdere i KP, at de kan blive mødt af multifaktor godkendelse i forbindelse med deres KP login til KP's IT systemer, når de sidder udenfor én af KP's adresser.

Hvad er multifaktor godkendelse? Også kaldet MFA

Multifaktor godkendelse er en sikkerhedsmekanisme, der anvendes når du logger på et IT system. Det er en ekstra sikring, hvis dit brugernavn og adgangskode skulle blive hacket. Du er med garanti allerede stødt på multifaktor godkendelse i forbindelse med f.eks. MitID. Langt de fleste større online platforme understøtter desuden multifaktor godkendelse i dag (Google, Facebook, Microsoft, osv).

Nogle gange omtales multifaktor godkendelse også med: MFA (ENG: Multifactor authentication), 2-faktor godkendelse (2FA) eller totrins-bekræftelse.

Hvordan fungerer multifaktor godkendelse?

MFA fungerer ved, at når du logger på en tjeneste der kræver multifaktor login, og har indtastet dit brugernavn og adgangskode, bliver der sendt en sms til din mobiltelefon med en kode, som du skal indtaste, hvor du forsøger at logge ind. Det er mere sikkert fordi en hacker (f.eks. i udlandet) dermed ikke kan logge på som dig, uden at have adgang til din telefon.

Af hvilke IT systemer bliver jeg afkrævet multifaktor godkendelse?

De fleste af KP's IT systemer i dag, kræver multifaktor godkendelse. Der er enkelte undtagelser, men flere og flere systemer vil blive tilkoblet MFA. De samme systemer understøtter dog samtidig såkaldt "single sign-on", hvilket i de fleste tilfælde betyder, at hvis du først er logget ind på ét system (f.eks. KP Intra) og hopper over til et andet, så vil du ikke blive afkrævet MFA igen.

Husk, at du kun bliver afkræfte MFA, når du sidder udenfor én af KP's adresser.

Hvornår udløber multifaktor godkendelsen?

Der er et par situationer, hvor du vil opleve, at skulle afgive MFA igen:

  1. Skift af adgangskode
    Når du har skiftet din adgangskode, så vil MFA også "udløbe" og dermed vil du blive afkrævet MFA næste gang du logger på.
  2. 90 dages inaktivitet i samme app/vindue
    Hvis du én gang er logget på en app (f.eks. OneDrive eller Word) og bliver ved med at bruge den, vil din MFA blive ved med at blive automatisk fornyet, men efter 90 dages inaktivitet (hvis du f.eks. er på orlov), vil du opleve, at du skal anvende MFA igen.
     
  3. Undtagelser...
    Der kan være IT systemer, hvor leverandøren har valgt, at du skal logge på med MFA hver gang.

Få multifaktor på privat telefon

Som standard vil du som medarbejder modtage en SMS på din arbejdsmobil, men dette kan ændres, så du i stedet modtager sms på din private mobiltelefon. Dette gøres på mit.kp.dk, hvor du skal logge på med MitID for at kunne ændre telefonnummer til multifaktor.

Angiv telefonnummer til modtagelse af sms ved multifaktorgodkendelse (MFA) på mit.kp.dk vha. MitID

Hvad gør jeg, hvis jeg mister min telefon?

Hvis du mister din telefon, så du ikke kan modtage SMS ved multifaktor login, bør du først og fremmest henvende dig i Basen, hvis det drejer sig om din arbejdsmobil.

Hvis du har mulighed for at bruge et alternativt telefonnummer og hvis du stadig kan bruge MitID, så kan du logge på https://mit.kp.dk med MitID og ændre det telefonnummer, der anvendes til multifaktor.

Angiv telefonnummer til modtagelse af sms ved multifaktor godkendelse (MFA) på mit.kp.dk vha. MitID

Har du også mistet dit MitId identifikationsmiddel, kan du følge den officielle vejledning:

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-identifikationsmidler/jeg-har-mistet-mit-mitid-identifikationsmiddel/?language=da-dk

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Skift adgangskode på din manage konto
Næste Vejledning Log på med MitID og angiv telefonnummer til multifaktorgodkendelse (MFA) på mit.kp.dk
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os