Vejledninger

Kom godt i gang med totrinsgodkendelse

Senest opdateret

I denne vejledning får du en introduktion til, hvad totrinsgodkendelse er, og hvordan du kommer godt i gang med at bruge det.

Hvad er totrinsgodkendelse?

Totrinsgodkendelse er en sikkerhedsmekanisme, der anvendes, når du logger på et IT-system. Det er en ekstra sikring, hvis dit brugernavn og adgangskode skulle blive hacket. Du er med garanti allerede stødt på totrinsgodkendelse i forbindelse med f.eks. MitID. Langt de fleste større onlineplatforme understøtter desuden totrinsgodkendelse i dag (Google, Facebook, Microsoft, osv).

Nogle gange omtales totrinsgodkendelse som multifaktorgodkendelse eller MFA (ENG: Multi-Factor Authentication), 2-faktorgodkendelse (2FA) eller totrinsbekræftelse.

Hvordan fungerer totrinsgodkendelse?

Totrinsgodkendelse fungerer ved, at når du logger på en tjeneste, der kræver totrinsgodkendelse og har indtastet dit brugernavn og adgangskode, bliver der sendt en sms til din mobiltelefon med en kode, som du skal indtaste, hvor du forsøger at logge ind. Det er mere sikkert fordi en hacker (f.eks. i udlandet) dermed ikke kan logge på som dig uden at have adgang til din telefon.

Af hvilke IT systemer bliver jeg afkrævet totrinsgodkendelse?

De fleste af KP's IT systemer i dag, kræver totrinsgodkendelse. Der er enkelte undtagelser, men flere og flere systemer vil blive tilkoblet totrinsgodkendelse. De samme systemer understøtter dog samtidig såkaldt "single sign-on", hvilket i de fleste tilfælde betyder, at hvis du først er logget ind på ét system (f.eks. KP Intra) og hopper over til et andet, så vil du ikke blive afkrævet totrinsgodkendelse igen.

Husk, at du kun bliver afkræfte totrinsgodkendelse, når du sidder udenfor én af KP's adresser.

Hvornår udløber totrinsgodkendelse?

Der er et par situationer, hvor du vil opleve at skulle afgive totrinsgodkendelse igen:

  1. Skift af adgangskode
    Når du har skiftet din adgangskode, så vil totrinsgodkendelse også "udløbe" og dermed vil du blive afkrævet totrinsgodkendelse næste gang du logger på.
  2. 90 dages inaktivitet i samme app/vindue
    Hvis du én gang er logget på en app (f.eks. OneDrive eller Word) og bliver ved med at bruge den, vil din totrinsgodkendelse blive ved med at blive automatisk fornyet, men efter 90 dages inaktivitet (hvis du f.eks. er på orlov), vil du opleve, at du skal anvende totrinsgodkendelse igen.
     
  3. Undtagelser...
    Der kan være IT systemer, hvor leverandøren har valgt, at du skal logge på med totrinsgodkendelse hver gang.

Få totrinsgodkendelse på privat telefon

Som standard vil du som medarbejder modtage en SMS på din arbejdsmobil, men dette kan ændres, så du i stedet modtager sms på din private mobiltelefon. Dette gøres på mit.kp.dk, hvor du skal logge på med MitID for at kunne ændre telefonnummer til totrinsgodkendelse.

Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk

Som studerende kan du nulstille din totrinsbekræftelse på mit.kp.dk: Sådan nulstiller du din totrinsgodkendelse (Studerende)

Hvad gør jeg, hvis jeg mister min telefon?

Hvis du mister din telefon, så du ikke kan modtage SMS ved totrinsgodkendelse, bør du først og fremmest henvende dig i Basen, hvis det drejer sig om din arbejdsmobil.

Hvis du har mulighed for at bruge et alternativt telefonnummer og hvis du stadig kan bruge MitID, så kan du logge på https://mit.kp.dk med MitID og ændre det telefonnummer, der anvendes til totrinsgodkendelse.

Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk

Har du også mistet dit MitId identifikationsmiddel, kan du følge den officielle vejledning:

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-identifikationsmidler/jeg-har-mistet-mit-mitid-identifikationsmiddel/?language=da-dk

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Skift adgangskode på din managekonto
Næste Vejledning Log på med MitID og angiv telefonnummer til totrinsgodkendelse på mit.kp.dk (Medarbejdere)
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os