Vejledninger

Guide til onlinemøde/-webinar

Senest opdateret

Gør det selv - tjekliste og gode råd
  • Afvikling af online-møde/webinar
    • Lav en drejebog/tidsplan for mødet/webinaret - Du kan evt. downloade og bruge eksemplet, du finder længere nede.
    • Hvis der er mange ting, der skal afvikles, er det en god idé at have en CO-host med, der kan styre det tekniske.
    • Book evt. selvbetjeningsstudiet på T18 eller på CC K2.10. Har du brug for en introduktion til videostudiet eller høre mere om mulighederne for teknisk hjælp under afviklingen, så benyt følgende formular: Book teknikker for opsætning af udstyr
  • Oprette et Zoom- eller Teams-møde
    • Zoom-møde oprettes på kpdk.zoom.us eller i din Zoom app - Se vejledninger her.
    • Teams-møde oprettes via kalenderen i Teams - se vejledninger her
    • Sørg for at tilføje "Alternative hosts", hvis du opretter møder for andre, der skal kunne styre mødet. Aftal evt. med kollegaer, eksterne foredragsholdere/undervisere, at de tildeles co-host rolle på dagen.
    • Zoom-møder kan have op til 300 deltagere. Er der mellem 300-500 deltagere har du brug for at lave et "Large Meeting". På et webinar (her kan deltagere som udgangspunkt kun kommunikere via chat/Q&A) kan der være op til 1000 deltagere. Bestil LargeMeeting-/webinarlicens via basen.kp.dk her - LargeMeeting-/webinarlicens
    • Teams-møder kan have op til 1000 deltagere. Teams Live Events kan have op til 10.000 deltagere; her kan deltagere kun kommunikere via Q&A.
  • Udsendelse af link
    • Ved udsendelse af deltagerlink er det en god idé at fortælle lidt om mødet/webinaret som feks.:
      • Hvad dine deltagere kommer til at få ud af at deltage på dit møde/webinar
      • Hvad kommer de til at være klogere på efter deltagelse.
      • Hvilke redskaber de vil have kendskab til, når de har deltaget på dit møde/webinar.
      • Hvis der er opgaver, Polls eller quizzer indlagt.
      • Husk at gøre opmærksom på, hvis mødet optages, og hvis det deles efterfølgende.
    • Skal møde/webinar markedsføres? Det kan være opslag på sociale medier, nyhedsbrev, hjemmeside eller annoncering. Her kan du evt. kontakte Kommunikation og Markedsføringsafdelingen.
    • Skal der udsendes en evaluering efter mødet/webinaret?
  • Powerpoint i mødet?
    • Skal du bruge PowerPoint i dit møde? - Se gode råd om PowerPoint til videomøder og optagelser.
    • Det er en god idé ikke at dele PowerPoint igennem hele dit onlinemøde/webinar. Sørg for at stoppe skærmdeling indimellem, når der ikke er brug for PowerPoint; det er med til at skabe variation og fastholde deltagerne online. Se nedenstående punkt for idéer til variation i mødet.
  • Didaktisk hjælp til dit møde eller undervisning?
    • DIKO (Digitalt kompetenceløft) har en intraside om læringsteknologi og didaktik samt en side kun om didaktik
    • DIKO har åbent hus hver fredag kl. 12-16, på Tagensvej 18. Her kan du komme og optage dit oplæg, lære selvbetjenings- og podcaststudiet at kende, stille konkrete spørgsmål etc.
  • Teknisk gennemgang før møde/webinar.
    • Sørg for, at din computer og de programmer du skal bruge er opdateret. - se vejledning for opdatering af PC
    • Du skal teste og sørge for, at din egen teknik virker! Lav altid en test af dit udstyr og dit software dagen før, så du har tid til at fejlfinde, hvis noget ikke virker.
    • Tænk over din baggrund i lokalet. Sørg for ikke at have for meget, der roder.
    • Sørg for, at dit webcam er i øjenhøjde, så du ikke bliver filmet nedefra eller oppefra. Sørg for, ikke at have et vindue bag dig, så du undgår modlys i kameraet. Kig altid ind i kameraet, når du henvender dig til deltagerne.
    • Sørg for at lyden er god! Brug testfunktion, se vejledning Zoom/se vejledning for Teams. Du kan også lave en mødeoptagelse, hvor du taler. Afspil derefter optagelsen for at høre om lyden er ok.
    • Hvis du ønsker at opgradere dine møder/undervisning, kan du med fordel bruge en ekstern mikrofon og/eller webcam. Snak evt. med Basen om mulighederne for lån af udstyr. Bruger du udstyret ofte, kan du aftale med nærmeste leder om et evt. køb af mikrofon og webcam. link til info om Basen
    • Har du brug for en ekstra pc til afvikling kan du forhøre dig i den fysiske Base på dit lokale campus om de har en udlåns PC liggende. Sørg for at være i god tid med forespørgslen. link til info om Basen
  • Brug for hjælp?
    • Har du brug for en snak om muligheder for introduktion til udstyr/lokaler eller anden hjælp, så kontakt IT-Service
    • Er der brug for didaktisk sparring eller værktøjer, kan DIKO (Digitalt Kompetenceløft) kontaktes her -  DIKO kontakt på Basen
    • Vi har samlet alle links til Basen vedr. hjælp til video og lyd - find dem her
    • Alle vejledninger til video og lyd finder du her - link til vejledninger.kp.dk
Professionel produktion

Ved High-End-produktioner tages der kontakt via basen.kp.dk her - Link til basen for kontakt
I beskrivelsen forklarer du, hvorfor du anmoder om en High-End-produktion. IT-service og DIKO vil derefter tage kontakt til dig for at afdække behovet og starte en konceptudvikling.

  • Teams - for ansatte på KP
    Teams er den primære kanal for samarbejde og onlinemøder for ansatte på KP.​
    Læs mere om Teams her
  • Zoom - for studerende og online-/hybridevents
    Zoom er det primære værktøj til online-/hybridundervining, -møder med studerende og større online-/hybridevents

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Næste Vejledning Guide til hybridmøde/-webinar
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os