Vejledninger

Teams - rådgiverchat, SOC

Senest opdateret

VIGTIGT: Du skal benytte Google Chrome i inkognitotilstand og ikke Teams-appen (Edge i InPrivate ved udfordringer på Mac)
Læs desuden hele vejledningen igennem, så du bl.a. ikke risikerer at gemme kontodata ved utilsigtet åbning af appen. Du skal benytte en computer til øvelsen (ikke telefoner eller tablets).
NYT (10.05.2023): Der kan være udfordringer med Chrome for Mac-brugere. Benyt Edge i InPrivate-vindue.

1. Gå til Teams login

Gå til https://teams.microsoft.com i enten Google Chrome (gælder også Mac-brugere)

1.1. Installer Chrome på Mac (ved udfordringer med Chrome - download Edge og prøv InPrivate-vindue)
  1. Download installationsfilen.
  2. Åbn filen "googlechrome.dmg".
  3. Find Chrome   i det vindue, der åbnes.
  4. Træk Chrome til mappen Programmer.
    • Du bliver muligvis bedt om at angive administratoradgangskoden.
    • Hvis du ikke kender administratoradgangskoden, kan du trække Chrome til et sted på computeren, hvor du kan redigere, f.eks. skrivebordet.
  5. Åbn Chrome.
  6. Åbn Finder.
  7. Klik på Skub ud   i sidebjælken til højre for Google Chrome.
    Kilde: https://support.google.com/chrome/answer/95346?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop#zippy=%2Ctjek-din-mac-konfiguration

Tjek din Mac-konfiguration

Du kan vælge den version af Chrome, du skal downloade, på baggrund af din Mac-processor.

Tjek, hvilken Chrome-version du skal installere:

  1. Vælg Apple-ikonet på din Mac.
  2. Vælg Om denne Mac.
  3. Tjek, om der står "Intel" eller "Apple" ud for "Processor" eller "Chip" på fanen "Oversigt".

Når du downloader Chrome-installationsfilen, skal du vælge den mulighed, der er relevant for din enhed.

2. Log af, hvis du allerede er logget på Teams

Hvis du er logget på Teams i forvejen, skal du først logge af. Du kan støde ind i to forskellige billeder, hvor du skal logge af, som du kan finde nedenfor.

Hvis du ikke ser nogle af disse, kan du fortsætte til pkt. 3 og logge på Teams.

2.1. Møder du dette billede

venstreklikker du på brugerprofilen (1) og herefter vælge "Log af" (2)

Herefter venstreklikker du på kontoen, du vil logge af

hvorpå du venstreklikker på "Brug en anden konto"

2.2. Møder du dette billede

vælger du "Brug en anden konto"

herefter ventreklikker du på kontoen, du vil logge af

hvorpå du venstreklikker på "Brug en anden konto"

3. Log på Teams med tildelt konto

Indtast brugernavnet på den rådgiverkonto eller aktørkonto, som du er blevet tildelt af din underviser og derpå den tilhørende kode

3.1. Vælg "Nej" ved pop-up-vinduet "Vil du forblive logget på?"

3.1.1. Vælg "Annuller" ved første billede

3.1.2. Herefter venstreklikker du på "Brug webappen i stedet"

4. Aktør initierer nu chat-kontakt til rådgiver (gælder kun for aktør)

Gå til "chat" (1) og påbegynd ny chat (2)

Skriv kontonavn på rådgiver i "Til"-feltet (du får kontonavnet på den relevante rådgiver fra din underviser)

Tryk enter og venstreklik derefter på rådgiverens navn, så navnet optræder i "Til"-feltet

5. Aktør kan nu skrive første besked til rådgiver i feltet "Skriv en ny besked" (gælder kun rådgiver)

6. Rådgiver vil ved første henvendelse med en ny aktør modtage en chatanmodning, som rådgiveren accepterer

Herefter kan der chattes mellem aktør og rådgiver

Har de to konti tidligere haft kontakt ved tidligere forløb, spørges der ikke til accept af chatanmodning

7. Sletning af chathistorikken hos både rådgiver og aktør efter endt chat (hvornår I sletter, aftales med underviser)

Tryk på de tre prikker ud for den specifikke chat og vælg "Slet chat"

Vælg "Ja, slet"

8. Log af Teams efter endt forløb

Tryk på brugernavn/-ikon i øverste højre hjørne (1) og vælg "Log af" (2)

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Tilføj og fjern deltagere til en chat
Næste Vejledning Fastgør enkelte filer/mapper, så de nemmere kan genfindes via Word, Excel eller PowerPoint
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os