Vejledninger

IRIS Connect - Brugeradministration

Senest opdateret

Vedligehold af brugere og brugerlicenser.

Der er et begrænset antal brugerlicenser til IRIS Connect, hvorfor det kontinuert er nødvendigt at vedligeholde brugerdatabasen ved afgang/tilgang.

IRIS Connect er knyttet sammen med KP’s infrastruktur, så brugere nemt og sikkert kan tilgå systemet med deres KP-login.

Brugere kan tilføjes med deres KP-login ved at rette henvendelse til IT-Support via Basen.

Fjernelse af brugere og dermed frigivelse af licenser, kræver to ting:

  • At brugeres adgang til IRIS-Connect via KP-login nedlægges via Basen
  • Brugere slettes af administratorer i IRIS Connect
1. Opret og nedlæg brugeradgang med KP-login til IRIS Connect

A. Når nye eller evt. eksisterende brugere skal kunne tilgå IRIS Connect med deres KP-login, skal de oprettes i KP’s brugersystem. Det sker ved at oprette et skema med brugenes e-mailadresser og navne som vedhæftes en forespørgsel på Basen: IRIS Connect tilføj/fjern bruger

Nye brugere også skal logge på IRIS Connect med deres KP-login, før de er helt oprettede i systemet og synlige for andre. Se hvordan i punkt 2.

Eksempel på skema til oprettelse af brugere med KP-login til vedhæftelse:

Udfyld oplysningerne på Basen med nye brugeres KP-email og navn eller vedhæft skema som ovenfor og klik Indsend:

Nye brugere kan umiddelbart logge på IRIS Connect med deres KP-login, når listen er behandlet af IT-Support. Brugere der allerede har en konto i IRIS Connect, skal foretage en tilknytning jf. punkt 2.

B. Når brugere ikke længere har behov for at tilgå IRIS Connect og licensen skal frigives til andre brugere, sker det på samme måde. Der oprette et skema med brugenes e-mailadresser og navne som vedhæftes en forespørgsel på Basen: IRIS Connect tilføj/fjern bruger

Eksempel på skema til nedlæggelse af brugeradgang via KP-login:

Udfyld oplysningerne på Basen med de brugere som ikke længere skal kunne tilgå IC med KP-login med deres KP-email og navn eller vedhæft skema som ovenfor og klik Indsend:

2. Nyoprettede brugere skal verificere sig selv efter oprettelse

Når brugeradministrator opretter nye brugere i IRIS Connect administrationsmodulet, står de som ”Awaiting Validation”, da brugere selv skal aktivere deres konti via systemgenererede mails.

A. Brugeren modtager en aktiverings-mail fra systemet:

B. Bruger bliver bedt om at oprette nyt kodeord, men skal genanvende sit KP-kodeord:

C. Bruger skal læse og acceptere IRIS Connects betingelser:

D. Bruger er nu aktiveret og føres til sin IRIS Connect side:

3. Tilknyt eksisterende IRIS Connect konto med KP-Login

Eksisterende brugere, som har fået oprettet KP-login til IRIS Connect jf. punkt 1, skal selv tilknytte deres konto.

A. Log på og klik på bruger-avataren i øverste højre hjørne og klik Account:

B. Kontroller at Username og Email begge matcher KP-email. Hvis det ikke er tilfældet, kan Username rettes hvorefter der trykkes Update Details:

D. Verificer konto ved at indtaste KP brugernavn, kodeord og logge på:

E. Indtast brugernavn og kodeord en sidste gang og kontoen er nu tilknyttet KP-login, som bruges fremover:

4. Log på IRIS Connect med dit KP-Login

A. Tast europe.irisconnect.com i din browser (1), vælg Other Institutions (2) og klik KP University (3):

B. Du ledes nu til KP's login-side hvor du skal identificere dig ligesom i øvrige systemer.

5. Slet brugere i IRIS Connect

Administrator kan slette brugere og frigive licenser i IRIS Connect. Når brugere slettes flyttes de til skraldespanden, hvorfra de kan genetableres inden 90 dage herefter.

A. Administrationsmenuen åbnes ved at klikke på bruger-avataren i øverste højre hjørne og vælge Admin Settings:

B. For at slette brugere vælges Users (1) og den/de brugere der ønskes slettet markeres (2). Herefter vælges Options og Delete (3):

Der fremkommer nu en pop-up, der spørger om man er sikker sletning og hvis man er det klikke OK:

Brugeren/brugerne er nu slettet og ligger i skraldespanden (Recycle Bin) i 90 dage, hvorefter der sker permanent sletning.

6. Genetablering af slettede brugere

Hvis man inden 90 dage efter sletning ønsker at genetablere brugere, sker det ved at vælge Recycle Bin (1) og Restore (2):

7. Opret skema til masse-sletning af brugere hos IRIS Connect Support

Administrator kan udtrække en komplet brugerliste der kan importeres i Excel.

Excel-arket markeret med udvalgte brugere der ønskes slettet kan sendes til IRIS Connect Support, der vil forestå sletning.

A. Udtræk af brugerliste sker ved at klikke på Users (1), derefter CSV User Management (2) og Download CSV (3). Listen ligger herefter i mappen Overførsler og hedder ”organization_8354_users.csv”:

B) Åben Excel og hent brugerlisten ind ved at klikke på Data og Fra tekst/CSV:

C. Vælg listen i mappen Overførsler:

D. Klik Indlæs for at hente filen ind i Excel:

E. Højreklik på kolonnen der efterfølger Last Name for indsætte en ny kolonne og klik Indsæt:

F. Navngiv den nye kolonne Action og skriv hvad der skal ske med de enkelte brugere i kolonnen (eksempel):

G. Gem Excel-filen som ”KP-IRISConnect actions <ååååmmdd>”, f.eks. ”KP-IRISConnect actions 20211005” på skrivebordet.

H. Filen kan nu sendes til IRIS Connect på [email protected] sammen med en kort beskrivelse, så vil de slette de udvalgte brugere.

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Eduroam på Københavns Professionshøjskole
Næste Vejledning Import CSV fil til brugeroprettelse
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os