Vejledninger

Skift til "modern authentication" i mailapps

Senest opdateret

KP lukker d. 5. december 2022 for såkaldt "basic authentication", som anvendes af forskellige apps, til at hente KP mail og kalender ned på din mobiltelefon eller computer.

Du vil muligvis blive påvirket af dette, og hvis du gør, skal du følge vejledningen nedenfor, for den enhed, som det handler om. Du mister overordnet set ikke adgang til KP mail og kalender, og vil fortsat kunne anvende webmail (se punktet "Webmail i browser" nedenfor).

Hvilke apps?
Det er typisk ældre telefoner og apps, der vil blive påvirket, såsom:

  • Ældre versioner af iOS mail (ældre end iOS 12) på iPhone 6 eller ældre
  • Ældre versioner af Android mail (typisk ældre end 5 år)
  • 3. parts mail apps, som ikke er Outlook eller de indbyggede mailapps
  • Gmail - hvis du henter mail over vha. POP3
  • Outlook 2013 eller ældre mail-apps i det hele taget
  • Ældre versioner af Office-pakken kan også være påvirket (Word, Excel, etc.)

Fold ud og følg vejledningen nedenfor for din enhed, hvis du ikke modtager mails på din enhed efter d. 5. december.

iPhone og iPad

Hvis du ikke modtager mails på din iPhone eller iPad efter d. 5. december, skal du sørge for at opgradere operativsystemet på din iPhone eller iPad til iOS 12 eller nyere, samt muligvis fjerne og gentilføje din KP-mail-konto.

  1. Opdatér iOS eller iPadOS til nyeste version, som din enhed understøtter: https://support.apple.com/da-dk/HT204204
  2. Kontrollér at iOS eller iPad OS er version 12 eller nyere: https://support.apple.com/da-dk/HT201685

Fjern din mail-konto fra iOS/iPadOS Mail:

Fjern din mail-konto, efter at du har opdateret iOS/iPadOS, hvis du ikke længere modtager mails på din iPhone/iPad.

Fjern en mailkonto fra en iPhone/iPad

  1. Gå til indstillinger
    • I ældre versioner af iOS, gå til "Adgangskoder & Konti" eller "Konti & Adgangskoder"
    • I nyere versioner af iOS (fra 14 og op), gå til Mail og så konti
  2. Vælg din KP mail-konto
  3. Bekræft
  4. Din konto er nu fjernet

Tilføj din KP-mail-konto til iOS/iPadOS:

På iOS/iPadOS kan du enten benytte den indbyggede mail-app eller installere Outlook:

Opsætning af mail, kontakter og kalender fra KP på en iPhone eller iPad via Outlook App'en

Opsætning af mail, kontakter og kalender fra KP på en iPhone eller iPad

Android

Markedet for Android telefoner er stort og broget (Samsung, Huawei, Sony, OnePlus, Xiaomi, m.fl.), og det er derfor svært at give præcise retningslinjer, der med garanti fungerer for alle. Hvis du oplever, at nye mails ikke kommer ind på din Android telefon efter d. 5. december, kan du følge trinene nedenfor for at genetablere hentning af mail.

  1. Sørg for at opdatere dit Android operativsystem til seneste version. Det fungerer forskelligt for de enkelte producenter. Oftest kan det dog gøres fra telefonens indstillinger. Du bør have en telefon der er højst 5 år gammel, hvis du vil være nogenlunde sikker på at det fungerer, men ældre kan muligvis også fungere.
  2. Fjern din KP-mail-konto fra telefonens indstillinger. Gøres typisk under "Administrer Konti", klik på din kp-mail-konto og klik dernæst på "Fjern konto"
  3. KP anbefaler at installere Outlook fra Play Store og logge på med din KP-mail-konto (se Opsætning af mail, kontakter og kalender fra KP på en  Android telefon via Outlook app'en). Anvender du andre 3. parts apps til at hente mail med, kan KP ikke med sikkerhed sige, om disse vil fungere.
Windows

KP anbefaler, at du downloader og anvender nyeste udgave af Outlook på din PC til at læse mail. Outlook er en del af den Office pakke, som du får gratis adgang til at installere på privat PC, som studerende eller medarbejder i KP.

Mac

Hvis du ikke modtager mails på din Mac efter d. 5. december, skal du først og fremmest sørge for at opdatere styresystemet til MacOS 10.14 eller senere. Du kan kontrollere din MacOS version ved at følge denne vejledning: https://support.apple.com/da-dk/HT201260 - og du kan opdatere MacOS ved at følge denne vejledning: https://support.apple.com/da-dk/HT201541. Derudover skal du muligvis fjerne og gentilføje din mail-konto.

Fjern din mail-konto fra MacOS

Fjern din mail-konto, når du har opdateret til MacOS 10.14 eller nyere, hvis du ikke længere modtager mails på din Mac.

Tilføj din KP-mail-konto til MacOS

Du kan vælge at bruge enten den indbyggede Mail app eller Outlook.

Gmail

Har du hidtil hentet din KP-mail direkte over i din gmail, så vil dette ikke længere være muligt. For at kunne læse din KP mail fremover, skal du enten tilføje din KP-mail-konto til din mobiltelefon (vi anbefaler at bruge Outlook) eller anvende webmail (se Log på webmail (studerende) ).

Webmail i browser (Chrome, Firefox, Edge, osv)

Du vil fortsat have mulighed for at læse mail og kalender via din browser ved at bruge webmail, som ikke bliver påvirket af den forestående ændring ved at gå til: https://outlook.office.com

 

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Opret en mailsignatur på en Android
Næste Vejledning Ændring af mail-bruger i Outlook på din Mac
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os