Vejledninger

Kom i gang med Rum

Senest opdateret

Et Rum er et virtuelt klasseværelse og nok det vigtigste område i itslearning. Det er her, du arbejder med undervisningsplanen, kommunikerer gennem opslag og beskeder, udvikler og deler undervisningsmaterialer med dine studerende.

Studerende bliver automatisk medlem af rum. Det styres gennem de studieadministrative systemer, der varetages af Studieservice. De administrative systemer styrer også, hvornår deltagere i rum får adgang, og hvornår rum lukkes og arkiveres.

Som underviser skal du selv tilmelde dig de rum, du vil have adgang til.

Introduktionsvideo om Rum

I videoen herunder får du en introduktion til Rum fra et underviserperspektiv.

I denne vejledning gennemgår vi:

1. Find dine rum

1.1. På Startsiden vises en oversigt over alle de rum, du er medlem af. Øverst vises dine stjernemarkerede rum (1) og nedenunder vises "Andre rum" (2). Du åbner et rum ved at klikke på det (3)

Stjernemarkering

Som udgangspunkt er alle dine rum stjernemarkerede. Stjernemarkering er en smart måde at organisere dine rum på. Sæt en stjerne på de rum, som du gerne vil kunne finde hurtigt, og de rum som du vil have opdatering fra. Fjern stjernemarkeringen på de rum, som du ikke vil følge aktivt. Vær opmærksom på, at du ikke vil kunne se deltagere, kalendre og andet fra rum, der ikke er stjernemarkeret.

1.2. På Startsiden kan du søge på rum (1), se de seneste opdateringer (2) og du kan skifte visningen mellem "Rum" og "Opdateringer" (3)

2. Overblik over dine muligheder i rum

2.1. Når du åbner et Rum, lander du på rummets "Oversigt". Oversigten fungerer som en dynamisk forside, der kan vise forskellige typer af information fra rummet.

  1. "Rummets menu" er den hvide bjælke øverst i rummet. Her kan du navigere mellem rummets forskellige funktioner. Under "Apps" gemmer sig flere funktioner
  2. "På de tre prikker" har du mulighed for at se rummet som Studerende.
  3. "Rumbanner" giver mulighed for at indsætte et bannerbillede og fremhæve undervisere i rummet. Læs mere om Rumbanner her.
  4. "Opslag" er rummets digitale opslagstavle, hvor du og (hvis du tillader det) studerende kan lave opslag, som alle i rummet kan se. Læs mere om Opslag her.
  5. "Opfølgningsopgaver" viser en oversigt over de aktiviteter, som de studerende er begyndt at besvare fx Afleveringsopgaver, Tests m.m.
  6. "Begivenheder" viser de næste skemalagte aktiviteter for rummet.
3. Oversigt over alle dine aktive og arkiverede rum

3.1. Klik på "Rum" i topmenuen (1) og vælg derefter "Alle rum" øverst til højre (2)

3.2. Klik på menuen ud for "Vis" for at skifte mellem visningen mellem alle rum, de aktive eller de arkiverede rum (1). Du kan tilføje eller fjerne en stjernemarkering ved at klikke på stjernen ud for rummet (2)

Arkiverede rum: Et rum bliver automatisk arkiveret et antal dage efter undervisningen er overstået. Når et rum arkiveres, så skjules det fra Startsiden og Oversigten, og indholdet kan ikke længere ændres. Alle medlemmer af et arkiveret rum vil fortsat kunne finde rummet i Rum-oversigten, så studerende kan altid vende tilbage til tidligere undervisning, og undervisere kan kopiere og genbruge materiale.

4. Tilmeld eller frameld dig rum

4.1. Klik på "Rum" i topmenuen (1) og vælg derefter "Alle rum" øverst til højre (2)

Som underviser kan du tilmelde dig andre rum. Det kan være smart, hvis du fx skal være vikar for en kollega, vil se hvordan andre fra din uddannelse arbejder med Itslearning, eller fordi du vil kopiere og genbruge undervisningsmaterialer. Husk at alt genanvendelse af andres materialer skal ske med aftale fra producenten. Husk også at afmelde dig rummet igen, når du ikke har grund til at være der.

4.2. Klik på "Tilmeld dig rum" øverst til højre (1)

4.3. Du kan nu søge efter et rum i søgefeltet (1) og klikke på "Tilmeld mig" eller "Fjern mig" for at tilmelde dig eller framelde dig et rum (2)

Du kan derudover:

3. Filtrere efter alle synlige eller arkiverede rum.

4. Medtage bestemte organisationer/uddannelser i søgningen.

5. Sætte flueben og bruge Tilmeld mig/Fjern mig for at udføre handlingen på mange rum.

5. Tilføj et rumbanner

5.1. Klik på de tre prikker øverst til højre (1) og vælg "Indstillinger" (2) og klik på "Rumbanner" (3)

5.2. Du har mulighed for at aktivere eller deaktivere rumbanneret (1), vælge tekst (2), tilføje et billede (3) og vælge op til 3 undervisere, der skal vises på rumbanneret (4). Klik "Gem" når du er færdig (5)

Du har tilladelse til at bruge billeder downloadet fra internettet gennem KP’s aftale med VSIDA. Billedlicensen giver tillladelse til at bruge billeder fra internettet fx til brug på Itslearning. Læs mere om brug af billeder her

5.3. For at ændre farven på rummet - og dermed også rumbanneret - skal du klikke på de tre prikker øverst til højre,"(1), vælge "Indstillinger" (2) og klikke på "Funktioner og egenskaber for rum" (3)

5.4. Vælg den ønskede farve (1) og klik "Gem" i bunden

6. Find skraldespanden

6.1. Klik på de tre prikker øverst til højre (1) og tryk på Indstillinger (2). Klik derefter på Skraldespand (3)

Har du brug for hjælp? 

Du kan altid få hjælp af Basen Online ved at oprette en sag på basen.kp.dk.

Du kan finde yderligere hjælp og vejledning på KP Intra (kræver KP-login). 

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Tilknyt eksterne undervisere til rum i Itslearning - Videreuddannelse
Næste Vejledning Rummets grupper
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os