Vejledninger

10.1 Opret litteraturliste i et rum

Opdateret Oct 18, 2021

Litteratur.kp.dk er KPs løsning til litteratur. Du kan læse mere om det her.

Når du vil oprette en litteraturliste, skal du starte i Itslearning. Herfra kan du nemt og hurtigt oprette litteraturlister som alle studerende i rummet har adgang til.

  • Første gang du åbner "Litteratur" fra et rum i Itslearning aktiveres holdet på litteratur.kp.dk. På den måde kan du fx bruge den samme litteraturliste til flere hold: Opret litteraturliste i flere rum
  • Hvis der oprettes en litteraturliste i rummet vil alle andre undervisere åbne denne litteraturliste. Vi anbefaler at der kun oprettes en litteraturliste per rum - så sørg for at koordinere arbejdet med litteraturlister.

Hvis du heller vil lære at arbejde med litteratur via video, så se vores videovejledninger her

1. Opret en litteraturliste

Når du vil oprette en litteraturliste, skal du starte i Itslearning. Herfra kan du nemt og hurtigt oprette en litteraturliste som alle studerende i rummet har adgang til.

1.1. Gå til rummet, hvor litteraturlisten skal bruges og tryk på "Mere" og dernæst  "Litteratur"

Du har nu aktiveret holdet og lavet en forbindelse til Itslearning..

Unavngivet - Paint

1.2. Aktiver litteraturlisten

  1. Tryk på "Opret" - nu oprettes selve litteraturlisten
Quick start – Google Chrome

1.3. Giv listen en titel

1. Skriv titlen her (som standard er titlen det samme som rummets navn)

2. Tryk"Opret"

Quick start – Google Chrome

1.4. Vælg en skabelon og opret brugerdefinerede sektioner

Du kan vælge en blank skabelon og oprette dine egne sektioner (se evt. din udannelses retninglinjer) eller "Ugeplan"

Quick start – Google Chrome

1.5 Opret en sektion ved at trykke på "Ny sektion"

Med sektioner kan man inddele litteraturen efter eks. emne, uger eller materialetyper som bøger eller artikler.

Der skal som minimum oprettes 1 sektion for at kunne tilføje litteratur til en liste.

HEAB's testfag – Google Chrome

1.6 Giv sektionen en titel (1) og tryk "Opret" (2)

HEAB's testfag – Google Chrome

1.7. Du kan oprette alle de sektioner du har brug for

Gentag de ovenstående trin.

2. Tilføj materiale til litteraturlisten

HEAB's testfag – Google Chrome

Du kan tilføje forskellige litteraturformater til litteraturlisten, se herunder hvilke formater du kan tilføje, og hvordan du gør.

  1. Tilføj en bog
  2. Tilføj et kapitel fra en bog
  3. Tilføj scannet materiale
  4. Tilføj kapitel i bog som ikke allerede er inscannet
  5. Tilføj din egen inscannede pdf fil manuelt
  6. Tilføj et link

Undervisningsmateriale lægges i Itslearning, når der eksempelvis er tale om opgaver, cases, spørgeskemaer, tjeklister, PowerPoints / slideshows, billeder, KP Formalia. 

Litteratur lægges på litteratur.kp.dk, når der eksempelvis er tale om bogkapitler, boguddrag, hjemmesider (med link), video og film (findes de online eller på video.kp.dk tilføjes link på referencen), artikler* og rapporter*.

* Findes de online tilføjes link på referencen, findes de ikke online tilknyttes PDF. 

2.1. Tilføj en bog

  1. Vælg "Søg"
  2. Vælg dernæst "Bibliotekets materialer"
  3. Skriv ISBN nummer (uden bindestreger), forfatter eller titel
  4. Tryk "Søg"
  5. Tryk på det søgeresultat du vil tilføje
  6. Vælg den sektion bogen skal tilføjes til.
  7. Tryk "Tilføj"
  8. Du har nu oprette en reference for hele bogen.
Planlægning af vejledninger | Microsoft Teams
HEAB's testfag – Google Chrome

2.2. Tilføj et kapitel fra en bog

Hvis du vil tilføje f.eks. et kapitel af en bog skal du starte med at søge bogen frem.

  1. Vælg "Søg"
  2. Vælg dernæst "Bibliotekets materialer"
  3. Skriv ISBN nummer (uden bindestreger), forfatter eller titel
  4. Tryk "Søg"
  5. Tryk på det søgeresultat du vil tilføje
  6. Vælg den sektion bogen skal tilføjes til.
  7. Tryk "Tilføj og rediger"
  1. Vælg "Bogkapitel" for at ændre materialetypen fra bog til et bogkapitel.
  1. Titlføj kapitlets titel, kapitlets forfatter(e), redaktør, sidetal og eventuelt supplerende oplysninger ind
    (de røde stjernemarkeringer er obligatoriske felter)
  2. Afslut ved at trykke "Gem"
HEAB's testfag – Google Chrome

2.3. Tilføj scannet materiale

  1. Vælg "Søg"
  2. Vælg dernæst "KP Scanningsdepot" i dropdownmenuen.
  3. Skriv ISBN nummer (uden bindestreger), forfatter eller titel
  4. Tryk "søg"
HEAB's testfag – Google Chrome
  1. Tryk på det søgeresultat du vil tilføje
  2. Vælg den sektion det skal tilføjes i
  3. Tryk "Tilføj"
HEAB's testfag – Google Chrome

2.4. Tilføj en tekst, som ikke allerede er indscannet

Findes en tekst ikke scanningsdepotet, så har du muligheden for selv at tilføje en pdf.

Dette kan gøres på to måder, enten ved at oprette en tekst manuelt fra bunden eller udnytte data fra biblioteket ved at søge i bibliotekets materialer.

Følgende viser hvordan man hvordan man udnytter bibliotekets materialer.

Gentag processen fra punkt 2.2 Tilføj et kapitel fra en bog

  1. Vælg "Materialetype" f.eks. bogkapitel eller artikel m.m.
  1. Sæt titel på kapitlet, kapitel forfatter(e),redaktør, sidetal og eventuelt supplerende oplysninger ind:
    (de røde stjernemarkeringer er obligatoriske felter)
  2. Tryk og hent filen fra din computer
  3. Afslut ved at trykke "Gem"
HEAB's testfag – Google Chrome

Vigtigt.

Filen vil ikke være synlig for de studerende før biblioteket har tjekket at den overholder copyright-reglerne.

Ligeledes er filen først tilgængelig i depotet for andre efter copyright-godkendelsen.

2.5. Tilføj din egen inscannede pdf fil manuelt

Hvis du ikke kan finde den artikel du søger i bibliotekets materialer eller under "KP Scanningsdepot", kan du tilføje din egen pdf fil manuelt.
Husk den skal være ordentligt inscannet og opfylde kriterierne i Copydan aftalen.

  1. Tryk på "Opret"
  2. Vælg materialetype og indtast data om materialet.
  3. Skal der tilknyttes en pdf-fil? Træk filen hertil eller tryk og find filen på din computer
  4. Vælg den sektion det skal tilføjes i
  5. Afslut ved at trykke "Tilføj og luk"
HEAB's testfag – Google Chrome

Vigtigt.

Filen vil ikke være synlig for de studerende før biblioteket har tjekket at den overholder copyright-reglerne.

Ligeledes er filen først tilgængelig i depotet for andre efter copyright-godkendelsen.

  1. Tryk påfanebladet "Opret"
  2. Vælg typen "Hjemmeside"
Test af Leganto på baggrund af testscenarier / Usecases | Microsoft Teams
  1. Indtast titel
  2. Indsæt link til hjemmesiden og tilføj eventuelt andre data
  3. Vælg den sektion det skal tilføjes i
  4. Afslut ved at trykke "Tilføj"
Test af Leganto på baggrund af testscenarier / Usecases | Microsoft Teams

3. Send litteraturlisten til gennemsyn

Når du er færdig med litteraturlisten skal den sendes til biblioteket til gennemsyn.

Litteraturlisten skal sendes til gennemsyn når du har tilføjet nyt materiale på listen. Du kan eksempelvis gøre det, når første udgave af listen er færdig, og efterfølgende igen når der tilføjes ny litteratur. 

  1. Tryk på "Send til gennemsyn"
Test af Leganto på baggrund af testscenarier / Usecases | Microsoft Teams
  1. Der kommer nu et pop up vindue
  2. Status er nu skiftet til "Liste indsendt"
Test af Leganto på baggrund af testscenarier / Usecases | Microsoft Teams
HEAB's testfag – Google Chrome

Vigtigt.

Biblioteket kigger kun på lister som er sendt til gennemsyn. Har du lagt nye pdf'er på din litteraturliste er det derfor særligt vigtigt at få sendt til gennemsyn.

Et gennemsyn betyder ikke at listen bliver publiceret eller bliver synlig for de studerende. Det er kun en besked om at biblioteket skal kigge på din liste.

4. Publicer litteraturlisten

Før litteraturlisten kan ses af de studerende skal den publiceres.

  1. Tryk på "Publicer"

 

Litteraturlisten kan nu ses af de studerende

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

Send mig en email når nogen besvarer denne kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning 1.12 Introduction to Itslearning (english)
Næste Vejledning 10.2 Kopier litteraturliste eller anvend litteraturliste i flere rum
Mangler du stadig hjælp? Kontakt os